Janus82 Janus82 skrev:
Jag tror, med betoning på *tror*, att du ska välja en pocketkarm för väggbredd 96mm. Den pocketkarm som jag använde räknade med att man satte endast en gipsskiva på utsidan om pocketkarmen och det är med denna gipsskiva som det färdiga måttet blir 96mm.

Jag ville ha en plywood-skiva först för att ha en möjlighet att skruva upp något i väggen där dörren göms även om det betyder att man måste ha korta skruvar. Dessutom så är pocketkarmen lite ranglig så det är skönt att styva upp den med en plywoodskiva i botten. När man gör på det viset så får man addera bredden på de yttersta gips-skivorna utanpå den angivna tjockleken för karmen och då får man 96+13+13=122.

Kolla monteringsanvisningarna på den pocketkarm som du vill köpa och klura lite på hur den är konstruerad. Jag tror nämligen att den karm som är 122mm tjock endast har mer luft vid sidan av dörren och inte erbjuder bättre möjligheter att montera en extra träskiva innan gipset. Men jag kan ha fel.
Ja isf är det ju helt onödigt att gå på en bredare karm om enda skillnaden är att jag får in en tjockare dörr (vilket jag ju inte ska ha). Kör på en 96mm karm då... Går förmodligen att snygga till med lite extra foder för att täcka kanterna på yttersta skivan...

Är det vanligt att man kör på OSB plus gips i stället för plywood plus gips?
De rekommendationer jag har sett, åtminstone för våtzon 1 säger att man ska ha 15mm plywood plus våtrumsskiva (kanske räckte med gips....) utanför reglarna.

När man har plywood i våtrum så är det för att man vill följa våtrumsvägg 2012 som är supersmidig och en framtidssäker lösning. I vanliga rum använder de flesta OSB istället för plywood eftersom det är billigare men ändå nästan lika starkt.

• Gilla
mrpeterteter och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.