6 858 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Byta från U-trappa till L-trappa - kräver det mer utrymme?
Vi har idag en U-formad trappa ner till källaren. För att få planlösningen att flyta bättre funderar vi på att byta till en L-trappa, men jag blir inte klok på om det kärver mer eller mindre utrymme. Idag känns det som att man nästan slår i huvudet på de sista trappstegen.
Golvhålet är 232*100 cm. Avståndet mellan golvet på övre plan och golvet på källarplan är 250 cm. Jag skulle vilja byta från en trappa som går ner rakt och svänger på slutet. Är det någon som kan förklara om det går?
Golvhålet är 232*100 cm. Avståndet mellan golvet på övre plan och golvet på källarplan är 250 cm. Jag skulle vilja byta från en trappa som går ner rakt och svänger på slutet. Är det någon som kan förklara om det går?
Har du räknat på vad du får för steghöjd/stegdjup på en trappa i det utrymmet du har tillgängligt?
(Samt vilket avstånd du får mellan trappsteg och tak där det blir som kortast)
(Samt vilket avstånd du får mellan trappsteg och tak där det blir som kortast)
I någon annan tråd så var det någon som använde följande webbsida till att räkna fram sin trappa,
http://www.zhitov.ru/sv/
http://www.zhitov.ru/sv/
Är det snetak eller full takhöjd på övervåningen?karin.liten skrev:
Vi har idag en U-formad trappa ner till källaren. För att få planlösningen att flyta bättre funderar vi på att byta till en L-trappa, men jag blir inte klok på om det kärver mer eller mindre utrymme. Idag känns det som att man nästan slår i huvudet på de sista trappstegen.
Var slår du i huvudet idag?
@Trollskidan nu var det inte en rak trappa TS vill bygga utan en L-trappa, sedan så har jag redan länkat till huvudsidan på den webbsiten några inlägg tidigare.
Edit:
Eftersom du inte har förklarat någonting om länken så lär det flera som överväger om dom över huvud taget ska klicka på länken, det finns ”folk” som lägger in länkar till ”allt möjligt” som (kan) sprida virus etc.
Edit:
Eftersom du inte har förklarat någonting om länken så lär det flera som överväger om dom över huvud taget ska klicka på länken, det finns ”folk” som lägger in länkar till ”allt möjligt” som (kan) sprida virus etc.
Eftersom jag ändå satt och solade så tänkte jag knappra lite på ryssens sida... Men om trappen kommer att funka beror på bjälklaget.
Utsikten från kontoret...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Utsikten från kontoret...
Logga in
Skapa konto
Som jag sa så är det bjälklagets tjocklek tillsammans med steghöjden som kommer vara avgörande. Säg att bjälklaget är 30 cm tjockt.. Då får du 2500-300 mm = 2200 i frihöjd. Sen om du har det första steget så det touchar vid bjälklagshålets öppning så kommer det vara höjden när du står på första steget minus 2200 mm som blir din frihöjd. Säg att du har en steghöjd på 185 mm så kommer du ha 2015 mm i frihöjd. Det måste ändå vara godkänd frihöjd ner i en källare skulle jag spontant tycka. Men är det först steg 2 som är vid bjälklagsöppningens kant så kommer frihöjden bli 1830 mm.. Det är för snålt!