Hej.

Hus byggt -38.
Två vångingsplan + kallvind.
Önskar riva vad jag först trodde var en icke bärande vägg mot trapp ned till inredd del av källare. Vid rivning av ytskicktet ser jag att väggen utgörs av spontat 47*148 virke från ena sidan och någon tunnare variant på motsatt sida vilket får mig att fundera.

Vad tror ni?
Äldre arkitektritning av en husplan med märkningar, som visar rummens layout och möjlig bärande hjärtevägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt de få och hårt sarjade dokumenten på husets konstruktion kan jag se att bjälklaget vägs av av hjärtevägg längs husets mitt.

47x148 är 2x6 tums plank. Det behöver inte betyda att väggen är bärande. Det är det material som de flesta innerväggarna i huset är byggda av. Om det är den vägg som går längs trappans ena sida parallellt med ytterväggen kan jag redan nu säga att den inte är bärande.

J justusandersson skrev:
47x148 är 2x6 tums plank. Det behöver inte betyda att väggen är bärande. Det är det material som de flesta innerväggarna i huset är byggda av. Om det är den vägg som går längs trappans ena sida parallellt med ytterväggen kan jag redan nu säga att den inte är bärande.
Tack!
Jag hör vad du säger. 2x6 är ju ena sidan sedan litet mellanrum och halvtums spontant virke på andra sidan. Yes det är den vägg som går parallellt med trappen. Ingen vägg går längs denna på källarvåningen.

Man kan ofta inte vara helt säker när det gäller plankhus, men här är jag det.

• Gilla
Gredelin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.