Hej! Vi gör en utbyggnad om ca 6x5m, krypgrund och 1 våning, sadeltak. Behöver dock råd angående bjälklaget. Vår konstruktör hade först ritat in en pelare mitt i krypgrunden, där en limträbalk skulle vila, som stöd för bjälklaget. Eftersom vi ska ha viss förvaring i krypgrunden önskade vi en "ren yta", varför konstruktören istället föreslog en HEA balk om 300kg (se bild).

Byggaren har dock ett annat förslag, delvis för att det blir otroligt svårt att få HEA-balken på plats (går inte lyfta in med kranbil), nämligen att man bygger bjälklaget med KERTO-balkar. Se bild. Vad tror ni om den varianten? Blir kanske dyrare, men iö känns det tilltalande...? Enligt Träguiden ska KERTO-balk av mått 45x300 klara upp till 5 meters spann.

Otroligt tacksam för all input!
Med vänlig hälsning Erik

3D-grafisk illustration av planlösning för bjälklag med KERTO-balkar och HEA-balk i en utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt handlar om att klara kraven på maximalt tillåten nedböjning/svikt i golvet.
Finns väl många alternativt och för och nackdelar.
Man får räkna på det.
Är det 5m spann? Dvs 5m mellan insida grundmurar?
Jag har 4,8m och valde att utföra bjälklaget med vanliga 45x220 med CC 30cm och 1m mellan kortlekar.
Tyckte att det verkade smidigast och gjorde att jag fick minimalt med spill.
Hoppar jag på golvet känns det stumt.

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Tack!
Det är nog inte mer än 430 cm egentligen, från insida grundmur-->grundmur.
Med kortlekar, menar du kortlingar? Typ:

Illustration av grund till byggnad med kortlingar mellan grundmuren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo precis, kortlingar. Telefoneländet "justerar" orden fel ibland.
Ok 4,3m då behövs väl inga avancerade lösningar. Är ju en vanlig längd. Gör det som blir billigast. Ska du isolera själv?
Med udda CC blir det mycket jobb med isolerkniven.
Finns mallar på nätet som anger nedböjning för olika spännvidder och beroende på hur tätt man reglar.
Kanske räcker med 45cm i ditt fall och då finns det ju std isolering tror jag.

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Behöver du ens en balk i mitten? Med balk får du spännvid på drygt 2m, ska det vara väldigt klent ramverk?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
O olofh skrev:
Behöver du ens en balk i mitten? Med balk får du spännvid på drygt 2m, ska det vara väldigt klent ramverk?
Nej, det kommer inte vara klent. Jag var också lite frågande till balk, det låter som att det är onödigt alltså.

Det går inte att lösa bjälklaget med vanligt konstruktionsvirke 45x220 C 24 utan mittbalk. Inte ens om man lägger det på c/c 300 mm. Alternativen är limträ eller Kertobalk. Det klenaste limträalternativet är 42x270 c/c 600 med skruvlimmad golvspånskiva. En sådan limträbalk kostar nog drygt 500 kr styck. Jag har inga grunddata på Kertobalkar men tittar man i deras broschyr så borde 45x260 c/c 400 med skruvlimmad spånskiva räcka. Personligen skulle jag gå upp ett snäpp i dimension både vad gäller limträ och Kerto för att slippa skruvlimma. Fördelen med limträ och Kerto (har jag för mig) är att man beställer dem med rätt längd så man slipper spill.

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.