Hej

Har flyttat till ett radhus och funderar om väggen som är inringad är bärande eller inte samt om det är självbärande takstolar. Kommunen kunde inte svara på detta riktigt och det är dessa ritningar som jag har lyckas få fram och beskrivning.

Det jag kan utläsa är att det är ytterväggar som är bärande. Någon med mer kunskap som kan svara på detta? Har ritat in hur takstolarna ser ut när jag tittade upp på vinden. Verkade vara W takstolar. Ursäkta mina kassa paint skills. ;)

Husritningar med inringad vägg som användaren frågar om är bärande, samt W-formade takstolar markerade på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre svartvit arkitektonisk ritning och teknisk beskrivning av bostadsrättsföreningen med text och symboler.
Skapa konto

En fackverkstakstol är normalt fribärande mellan sina ytterpunkter. Ingen av mellanväggarna här är byggd för att vara bärande. Det som kan påverka bilden är att normerna för snölast har ändrats ganska rejält i ditt område sedan huset byggdes i början av 70-talet. Det kan därför vara skäl att kontrollera takstolens dimensioner. Det som skulle kunna hända är att nerböjningen blir lite större när det har snöat mycket. Samtidigt finns ju den vägg som går parallellt med den som du vill ta ner. och som gör samma jobb. Jag är ganska säker på att du kan ta bort den önskade väggen, men lite försiktighet är alltid på sin plats. Huset är ritat av HSB:s arkitektkontor vilket borjar för kvalitet.

Tack för svaret. Det som är att den väggen är tyvärr redan borta. Vi har bott här bara 2 månader och fick reda på nu att det har funnits en vägg där. Det som är gjort är att toaletten är breddad med ca 1m till. Därav blev jag lite orolig ifall denna vägg va bärande.
Snölasterna från 70talet mot nu borde ju vara mindre då det va väl mycket mer snö förr än va det är nu i vårat varma land?

Såhär ser det ut nu.
Ritning över våningsplan med utbredd toalett, markerar saknad vägg mot vardagsrum och balkong.
Skapa konto

Så jag borde inte vara orolig? :)

Det kanske var mer snö förr än nu, men normerna var alldeles fel förr i vissa områden och de var vägledande för konstruktionen. Vi har haft många takras på grund av felaktiga snölaster.

På din nya ritning finns ju väggen som avgränsar mot sovrummen kvar, det var den jag menade. Gå upp på vinden och mät upp de olika delarna på en takstol så får vi något att jämföra med.

Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
funderar om väggen som är inringad är bärande eller inte
Det står ju i din tekniska beskrivning att bärande innervägg har 70 mm reglar,
och övriga innerväggar har 44 mm reglar.
Så det är väl bara att mäta?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det står ju i din tekniska beskrivning att bärande innervägg har 70 mm reglar,
och övriga innerväggar har 44 mm reglar.
Så det är väl bara att mäta?
Hur ska jag kunna mäta det när dom är inne i väggen utan att riva bort väggen?

Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Hur ska jag kunna mäta det när dom är inne i väggen utan att riva bort väggen?
Kanske genom att borra ett liiitet hål och mäta djupet med en strumpsticka.
Väggskivorna skall ju vara 13 mm gips enligt beskrivningen.

Det ger tyvärr inget att mäta väggarna. En fackverkstakstol dimensioneras för att vara fribärande, dvs inte behöva ha stöd av mellanväggar. Sedan kan förutsättningarna ha ändrats. Tekniska beskrivningar byggde på blanketter som inte alltid var optimala för situationen. Jag föreslår att du gör som jag skrev i inlägg #4.

Nu har jag varit och måttat lite.
Brädan som ligger ovanför ytterväggarna är ca210x43 samma med denna som ligger mot taket. Själva W är i ca92x44.
Längden inne i huset mellan ytterväggarna är ca9.5m så lägg till väg tjockleken så vilar takstolarna på ca 10m spännvidd. Inre syn på en vind med träbjälkar och takstolar som visar dimensioner nämnda i texten om renoveringsprojektet.
Skapa konto

Typ så såg det ut.

Bästa svaret

Det var ju väldigt rejäla dimensioner! Enligt träguiden ska över- och underramar, som de kallas, i snözon 2 med en spännvidd på 10 m och en taklutning på 14° (mindre gynnsamt) vara minst 45x195. Det ger bra marginaler.

J justusandersson skrev:
Det var ju väldigt rejäla dimensioner! Enligt träguiden ska över- och underramar, som de kallas, i snözon 2 med en spännvidd på 10 m och en taklutning på 14° (mindre gynnsamt) vara minst 45x195. Det ger bra marginaler.
Såg oxå den tabellen nyss. Så jag bör kunna andas ut och ta en kaffe mao?

Ta två! Sänd också en tacksamhetens tanke till HSB:s arkitektkontor.

• Gilla
Turbo-Danne och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ta två! Sänd också en tacksamhetens tanke till HSB:s arkitektkontor.
Tack för hjälpen. Hoppas på det bästa. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.