Hej !

jag bygger garage och ska precis börja isolera och bygga igen invändigt. Jag har en 170-stomme som jag ska isolera och sedan plasta, därefter har jag tänkt sätta ett ”installations-skikt” med liggande 45x45-reglar på CC60 för att lätt kunna isolera det skiktet.

Min fråga är: Kan jag sätta OSB-skivorna direkt på installationsskiktet trots att det är liggande reglar med CC60, eller blir det för långt mellan spånskruvarna på höjden då?

Tack på förhand.

Bästa svaret

Nej det går utmärkt och det är så man brukar göra. Ska du sätta gips utanpå eller bara OSB? Isåfall får du även sätta OSB-bitar bakom alla skarvar som inte hamnar på en regel.

J Johan456 skrev:
Nej det går utmärkt och det är så man brukar göra. Ska du sätta gips utanpå eller bara OSB? Isåfall får du även sätta OSB-bitar bakom alla skarvar som inte hamnar på en regel.
tack för snabbt svar ! Jag ska bara ha OSB, behöver ej gips för bygglovets skull så jag tänker att OSB räcker gott.

J Johan456 skrev:
Menar du att jag får sätta något bakom om jag bara ska ha OSB ?

S Svensson91 skrev:
Menar du att jag får sätta något bakom om jag bara ska ha OSB ?
Alltså om du har liggande 45x45 CC 600mm så ser du till att de liggande skivorna slutar mitt på regeln som då sitter CC 1200 från golvet. Nästa skiva uppåt sätt skruvas på samma regel samt mot regeln mot taket. Du behöver lägga in små OSB-skivor i kortändarna. Plywood monterad på vägg med horisontella reglar som stöd för skivornas kortändar i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

se bifogad bild, här gör jag som du tänkt fast jag använder plywood som jag tycker är snyggare. Innan jag sen satte skivan till höger sågade jag till remsor typ 100x550mm som jag stoppade in halvvägs under skivan och skruvade fast. När jag sedan satte nästa skiva kunde jag även skruva den i kortändan så att skivorna ”sammanfogades”.

• Gilla
HEA240
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Alltså om du har liggande 45x45 CC 600mm så ser du till att de liggande skivorna slutar mitt på regeln som då sitter CC 1200 från golvet. Nästa skiva uppåt sätt skruvas på samma regel samt mot regeln mot taket. Du behöver lägga in små OSB-skivor i kortändarna.[bild]

se bifogad bild, här gör jag som du tänkt fast jag använder plywood som jag tycker är snyggare. Innan jag sen satte skivan till höger sågade jag till remsor typ 100x550mm som jag stoppade in halvvägs under skivan och skruvade fast. När jag sedan satte nästa skiva kunde jag även skruva den i kortändan så att skivorna ”sammanfogades”.
okej tack för förklaringen ! Jag förstår, bra tips ! Men varför ha liggande skivor och inte stående? Utan att veta låter det omständigare att sätta dom liggande, den översta skivan känns då omständig att få på plats ?

S Svensson91 skrev:
okej tack för förklaringen ! Jag förstår, bra tips ! Men varför ha liggande skivor och inte stående? Utan att veta låter det omständigare att sätta dom liggande, den översta skivan känns då omständig att få på plats ?
För att halvera antalet skarvar utan bakomliggande regel:)

• Gilla
Svensson91
  • Laddar…
Reglar du stående så ställer du skivorna. Lägger du reglarna så lägger du skivorna.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Reglar du stående så ställer du skivorna. Lägger du reglarna så lägger du skivorna.
blir det katastrof om jag ställer skivorna eller är det bara ”lite sämre”. Tanken var nämligen att bygghandlaren skulle kapa alla skivor i exakt rätt höjd (235cm i detta fallet). Det känns som det sparar mig tid att sätta dom stående.

Det går väl bra, du behöver dock remsor i alla skarvar på långsidorna istället.

• Gilla
Svensson91
  • Laddar…
Dessutom finns det risk att du är för teoretisk, vad är takhöjden? Är den 235cm bör du ta skivorna något kortare. Det är kanske inte helt rakt och skivor som är någon eller några mm för långa får inte plats. Ska du sätta fotlist kan du lika gärna ta dem 234cm

• Gilla
Svensson91
  • Laddar…
P
Kan tipsa om att det även finns 12mm plywood med spont. Den är förstås dyrare men kanske kan vara värt det för att slippa lägga in en bit skiva bakom.

• Gilla
Svensson91
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.