Hej .

Det gäller en tillbyggnad på en 1-plansvilla . Tillbyggnaden är 30m2. Frågan: är detta en bärande vägg? Den går tvärs med taket. Tack

• Trästomme som kan vara en bärande vägg i ett rum med rörigt bord och byggavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag kan inte svara på den typen av frågor men de som gör det brukar vilja veta när huset är byggt samt se åtminstone en planritning men gärna även andra ritningar som en sektionsritning.

Ok, här kommer lite mer info. Tillbyggnaden är gjord under 2000 talet. Det är den till vänster i bild.

• Ritning av ett hus med flera rum inklusive badrum och kök, tillbyggnaden specificerad till vänster.
    Skapa konto
  • Tillbyggnaden från 2000-talet till ett enfamiljshus, belägen till vänster i bilden med grå väggar och röda fönsterkarmar.
    Skapa konto
En till bild . Balken i mitten är 140x45 mm

• Trästomme för en väggkonstruktion med en 140x45 mm balk centralt placerad i ett hemmiljö.
    Skapa konto
Jag kan inte tänka mig att någon av mellanväggarna i tillbyggnaden är bärande.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Sanel0212 skrev:
En till bild . Balken i mitten är 140x45 mm
Skulle den varit bärande så låter 45×145 aningen klent.

Tack för snabba svar. Det som man kan se under gipsskivor är isolering som ligger ovanför plankor som är placerade 30cm från varandra . . Undrar om dessa är fastspikade i takstolar eller ligger de lösa och stödjer sig på bjälken som jag vill ta bort . Är nybliven husägare och kanske inte använder rätt terminologi så hoppas ni förstår mig :) Här är lite till bilder.

• Inre hörn av ett rum med synlig träbjälke och gipsskivor, möjlig isolering bakom.
    Skapa konto
  • Öppet tak med synlig isolering ovanför plankor som är placerade med 30 cm mellanrum, stödda av en bjälke.
    Skapa konto
  • Plankor och isolering synlig under gipsskivor i tak, placerade 30cm från varandra.
    Skapa konto
  • Gipsskiva delvis borttagen avslöjar isolering och träplankor i takkonstruktion.
    Skapa konto
  • Delvis borttaget tak med synliga plankor, isolering och en bjälke i ett hus under renovering.
    Skapa konto
En till bild . Så här ser det ut ovanför bjälken.

• Utsikt av öppen takkonstruktion ovanför en bjälke med synliga isolering och träreglar.
    Skapa konto
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
C
P Pappa1986 skrev:
Skulle den varit bärande så låter 45×145 aningen klent.
Ja, och som den sitter är bärförmågan sämre än de 45x70 som sitter där, då den inte har något som hindrar att den bågnar i den klena dimensionen.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.