Jag ska montera upp en hylla på väggen och funderar vilken skruv som lämpar sig bäst.
Hyllan ska klara av påfrestande last. Finns bara plast för två stora skruv, och ett gäng mindre.
Trädetaljen jag ska skruva fast är 25mm bred och 31mm djup.
På bild visar en 5mm och en 6mm skruv.
Är grövre skruv alltid bäst eller är det risk att virket "klyvs" (ska förborra)?
När det gäller spik så ska spiken vara 3gånger så lång som brädan man spikar fast.
Men skruv får lov att vara kortare än så vill jag minnas?
Tänker att den blanka ytans längd utan gängor motsvarar tjockleken på saken man ska skruva fast? (med undantag för denna skruvtyp som har motursgängor som jag antar ska trycka "regeln" mot väggen och bör därför också hamna just i regeln)
Hyllan ska klara av påfrestande last. Finns bara plast för två stora skruv, och ett gäng mindre.
Trädetaljen jag ska skruva fast är 25mm bred och 31mm djup.
På bild visar en 5mm och en 6mm skruv.
Är grövre skruv alltid bäst eller är det risk att virket "klyvs" (ska förborra)?
När det gäller spik så ska spiken vara 3gånger så lång som brädan man spikar fast.
Men skruv får lov att vara kortare än så vill jag minnas?
Tänker att den blanka ytans längd utan gängor motsvarar tjockleken på saken man ska skruva fast? (med undantag för denna skruvtyp som har motursgängor som jag antar ska trycka "regeln" mot väggen och bör därför också hamna just i regeln)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
5mm räcker nog bra. Du måste förborra, annars spricker det.
Förborrar du tillräckligt stort kommer det inte att klyvas.
Du bör ju förborra större för den större skruven jämfört med den illa skruven.
Frågan är vad du ska fästa skruven i?
Betongvägg?
Trävägg?
Om det är betongvägg så behöver du ju plugga, och då ska skruven, inkl hyllfästet, vara så pass lång att den är längre än pluggen.
Betongvägg?
Trävägg?
Om det är betongvägg så behöver du ju plugga, och då ska skruven, inkl hyllfästet, vara så pass lång att den är längre än pluggen.
Tänkte förborra oavsett skruvens diameter samt använda en försänkare istället för att låta skruvskallen göra jobbet.D Daaaaaniel skrev:Förborrar du tillräckligt stort kommer det inte att klyvas.
Betongvägg?
Trävägg?
Väggen är masonit. Hoppas på att pricka träreglar. Gör jag inte det så överväger jag att sätta mollyplugg (och försänkt skruv med metriskgänga), trots att det är masonit. Tycker masoniten tuggas sönder lite för lätt även om den i teorin ska bära det mesta.
Masoint är inte roligt, och dessvärre inte molly heller i ärlighetens namn...
För att spåra lite och riskera att gå OT, du har inte funderat på att riva väggen och bygga upp en ny?!
Kan så kart kännas lite overkill för att fästa EN hylla, men om man bygger om väggen med OSB/plywood bakom gips så får man en vägg hållfast nog att korsfästa sig själv på, utan att oroa sig över var det finns reglar.
Är detta ett kortfristigt boende, så kanske det känns överambitiöst, men om det känns som en mer permanent bostad, kanske det är värt det.
Jag är jävig i frågan då jag för några månader sedan flyttade in i ett hus med masonit-väggar och nu håller på att riva allt och bygga upp allt på nytt.
För att spåra lite och riskera att gå OT, du har inte funderat på att riva väggen och bygga upp en ny?!
Kan så kart kännas lite overkill för att fästa EN hylla, men om man bygger om väggen med OSB/plywood bakom gips så får man en vägg hållfast nog att korsfästa sig själv på, utan att oroa sig över var det finns reglar.
Är detta ett kortfristigt boende, så kanske det känns överambitiöst, men om det känns som en mer permanent bostad, kanske det är värt det.
Jag är jävig i frågan då jag för några månader sedan flyttade in i ett hus med masonit-väggar och nu håller på att riva allt och bygga upp allt på nytt.
Klicka här för att svara