Byggmaterial & Byggteknik
myrstack: Röstar nog på upp mot 3 mm med. Något runt millimetern eller tunnare kommer med någon glipa eller höljdskillnad avslöja ojämnheter. Gjorde en eldstadsplan i mässing i 2mm som vart riktigt bra men hade legat ännu bättre om den varit 3mm Låt absolut plåtslagaren klippa, ingen chans att göra det snyggt själv och dessa tjocklekar klipper man inte med sax ens om man försöker. Sticksåg
AndersS: [citat] Har man fukt så det är problem ska man även försöka lösa problemet utifrån att det är ett 70-talshus som byggts för att nyttja källaren mera frekvent och inte äldre som enbart byggdes som extrautrymme med förråd, pannrum, garage, etc. Och man ska se till att det finns bra ventilation och uppvärmning. Många gånger sparas på värmen i källare och då skruvas ventiler igen
Segge: Det hade blivit en spännvidd på 4m och jag hade behövt högre reglar än jag har plats med. Dessutom får jag ett täckande lager isolering under reglarna med dom här dimentionera.
largab: Blir det verkligen tillräcklig bottenarea på färdig plint för att tåla trycket från en 90X90 pelare?
Nejlikebacken: Hej. Testar att väcka den här tråden drygt 10 år senare. Hur gick det? Blev det någon andra våning? Vi står nu inför samma tankar, men tänkte bygga på en hel våning. Hultsfredshus från 61. Mvh/ Johan
Haripool: Hej! Jag håller på med en skolprojekt där vi ska bygga en skola med boytan på 2292 m2. Jag har ett sadeltak med lutning 14˚ med Sk-snölastzon på 2,0. Jag undrar om nån kan hjälpa mig att räkna eller visa hur man dimensionera belastning på takstol? Träullelement+isolering+takpapp med egen tung på 0,8 kN/m2.
Testarn: [citat] Du kan göra med bröstlisten som Takläggare föreslår med den profilerade sockeln. Det blir snyggare och känns mer arbetat enligt mig, men annars är det inte ovanligt med en snedsågning som slutar i höjd med fodret om listen är tjockare än fodret. Om ni väljer att fortsätta med de tunna fodren så blir det en rätt stor nivåskillnad om det är en tjock bröstlist men när allt
Johan456: Många äldre vindar är utförda med råspont rakt på takstolar CC 1200mm. Jag har även kompletterat råspont 21x120 för att täcka hela vinden och det är inga problem. Köp råspont som även är ändspontad och kör på mitt har hållit sen -62.
Segge: [citat] Tack för det tipset, nå 95x22 panel eller liknande får det nog bli, och så remsar jag ut av träfiberisoleringen och lägger i mellanrummet som bli på den gamla regeln så blir det tätt och bra.
jonaserik: Det är småsten som gör gnistor vid bilning, är du nojig så vattna lite runt kanten och framför allt avsluta 2 timmar före innan du ska sova, så görs det vid heta arbeten, men detta är inte ett sådant
Micke13: Vi är bara i planeringsstadiet ännu. Just nu måste vi fixa ett golv som börjar sjunka
MatsOfSweden: Hej! Är det någon som har erfarenhet av en motoriserad källarlucka? Vi kommer att isolera och därmed höja befintligt kringliggande golv ca 6 cm och källarluckan kommer då att bli knepig att öppna. Vad jag hört finns det speciella gångjärn som kan underlätta. Det är inget krav på att de ska vara motoriserade men såklart intressant.
Huddingebo: Jag brukar tänka likadant. Är man osäker på lasterna och på hur man bör dimensionera så tar man in med god marginal. Dubbla limträ som i ditt fall skulle jag känna mig verkligt säker med. Att räkna ut exakt hur man minimum behöver dimensionera tar tid och kostar pengar om man inte kan räkna själv så det blir oftast billigare att dimensionera rejäl istället om vi pratar
justusandersson: Det skulle kunna vara kork. Det var ganska vanligt som isolering av betong.
henkepenk: Bilder? Väderstreck? Vilplan är trevligt men tar såklart plats. Trappformeln för att få till en bekväm trappa att gå i.
HomeboY: [citat] Tack för ditt svar. Det lutar just nu åt att hyvla ner vissa. Jag har märkt att det inte bara är de nyinsatta bjälkarna som är högre, takstolarna skiljer sig även från andra mellanbjälkar. Kommer få ett helvete med golvläggningen annars.
Tallguy196: Vill ha en applåd i "gilla"-fältet. Tack för att du visade och förklarade! Vilket hantverk.
Slarvpellen: Alternativ 1! Sitter det väv på väggen eller är det målad gips? I det senare fallet behöver du inte bredspackla hela väggen utan var noga med att spackla in pappremsa längs skarven. Gör inget om det bygger 1-2mm upptill, dra bara ut det på nån dm neråt så det inte blir synlig kulle.
Anonymiserad 231185: Påminner mig om sommaren 2018,fläktar+portabla ac var slut i hela landet,gick inte att få fram nya på flera månader enligt alla butiker! Jag beställde själv en portabel ac från Tyskland hade hemma den efter en vecka....känns som tröga inköpsled ofta.
kinshasa: Tack Martin - det svaret satt mitt prick, inte minst prismässigt. (y)
topmount: Tycker de ser ok ut med tanke på förutsättningarna.
Hep: [citat] Så långt jag kom innan jag insåg misstaget var ben och ram. Sedan ska det på ribbor som "skiva" och hylla under men de får bli med rätt lim. Som sagt är jag mer nyfiken än orolig, då det mest var ett projekt för att träna lite. [bild]
useless: Ja, om det är asbest där så sitter det en 1-2 mm tunn filt lindad runt själva röret. Sen kan det vara lite mer asbest i rörböjar och förgreningar.
C.Lundin: [citat] För att lugna ännu mer så man man ju säga att röka är ungefär 10 gånger farligare än förhöjda radonvärden i sin bostad, förutsatt att du redan är rökare. Är du ickerökare så kan du troligen leva i en bostad med förhöjda radonvärden utan att märka av det alls.
justusandersson: Frågan har inget entydigt svar. Det beror framför allt på hur trappan konstrueras. Med tre pelare, en i hörnet och en på vardera sidan där trappan slutar, behöver väggarna överhuvudtaget inte ta upp några laster. Om du överväger att fästa in vangstycken i väggarna så är det ingen fördel med OSB och 28x70 mm innan man kommer in i väggen. Materialet i ytterväggarna har även
topmount: Tycker en upphöjning bromsar väldigt mycket smuts att dras in när man öppnar dörren. Inte modernt men väldigt bra är att fälla in ett galler som samlar upp smuts från skorna
limpan78: Toppen, tackar! Jag var ute nu och vattnade och la på en bit byggplast :).