Har tänkt montera belysning på maskinhallen som är byggd av sandwichpaneler längst uppe. Tänkte sätta klassiska 'gårdslampor'. Dvs en armatur ute på en ca 30-50cm lång 'arm' där 'armen' har en fästplatta med oftast 4 hål avsedda för typ fransk bult (8-10mm) att skruva i en ladugårdsvägg av trä.

Har varit på några byggvaruhus och försökt fråga om det bara är att använda vanlig plåtskruv men får väldigt svävande svar. Plåtskruv blir dessutom väldigt liten i förhållande till hålen i fästplattan.

Sandwichen är 120mm tjock och består av plåt-skum-plåt och jag är själv väldigt tveksam till att fästa något så tungt i endast ytterplåten? Behöver jag genomgående? Eller finns det någon sorts 'specialskruv'?

Jag skulle rekommendera genomgående skruv med mutter och fyrkantsbricka på insidan. Plåten är så tunn att det är svårt att få något tungt att sitta kvar speciellt på en arm som i ditt fall.

Sätt en plywoodskiva på insidan annars kommer mutter och bricka krypa genom väggen. Så brukar vi göra på jobbet.

Borra rätt igenom och sätt vikbyglar

Story tack för svaren :-) Jag kände att jag kört fast men nu har jag väldigt bra tips om hur jag kan känna mig trygg i att prylarna inte ramlar ner i nästa storm...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.