11 429 läst ·
13 svar
11k läst
13 svar
Stålbalk vs limträ
Jag kommer ovan garageport samt ovan en annan öppning behöva avbärare.
Konstruktören av takstolarna säger 300mm bred, 290mm hög, 14mm gods i över/under del, 8.5mm gods i mitten. Ca 75kg/meter.
Fördelen med balken är att det inte bygger så mycket på höjden. Skulle en motsvarande limträbalk hamna på ca 600mm i höjd samt bli väldigt mycket billigare?
Konstruktören av takstolarna säger 300mm bred, 290mm hög, 14mm gods i över/under del, 8.5mm gods i mitten. Ca 75kg/meter.
Fördelen med balken är att det inte bygger så mycket på höjden. Skulle en motsvarande limträbalk hamna på ca 600mm i höjd samt bli väldigt mycket billigare?
Jag har en liten tabell men grövsta stålbalken är HEA220 och den du beskriver låter som en HEB300 vilket givetvis är MYCKET kraftigare. HEA220 motsvarar limträ 115x630. Ta det med en nypa salt då limträ och stål inte kan jämföras rakt av eftersom de har olika egenskaper...
5m bred port på ena stället.
Och så hade jag tänkt en 7m öppning där carporten ska vara men jag kan ändra mig lite ang 7m öppningen om jag måste köpa balk för extremt dyra pengar.
Inget på övervåningen förutom isolering
Hittade beg stålbalk men det var I-balk och 300x300x19 samt 5.60m lång. En sådan borde väl motsvara och klara det jag behöver ovan garageport? Lite osäker på vad som menas med måtten. 19 kan väl inte vara godstjocklek?

Och så hade jag tänkt en 7m öppning där carporten ska vara men jag kan ändra mig lite ang 7m öppningen om jag måste köpa balk för extremt dyra pengar.
Inget på övervåningen förutom isolering
Hittade beg stålbalk men det var I-balk och 300x300x19 samt 5.60m lång. En sådan borde väl motsvara och klara det jag behöver ovan garageport? Lite osäker på vad som menas med måtten. 19 kan väl inte vara godstjocklek?

5m port på mitt garageOla78 skrev:
Och på en 7m öppning
Spontant känns det som helt sinnesjukt överdimensionerade balkar för dessa relativt små öppningar. Speciellt med tanke på vad du ska ha ovan. Jag har fem meter över mina portar med en limträ som e betydligt mindre än den monsterstålbalk som du beskriver.
Har det inte betydelse vad som lastar balken också?Wester skrev:
Var takstolstillverkaren som sa detta så jag har inte kunskap att ifrågasätta.
Det var för 7m öppningen HEA300 krävdes, i 5m kunde man klara sig på lite vekare.
Jag kommer ju på 5m balken ha ca 4 takstolar vilande och på 7m balken ca 6st så det blir väl en del last.
Men visst jag håller med det är en rätt extrem balk. Nu verkar jag kunna få tag på beg balk till vettiga pengar troligtvis billigare än vad limträ skulle kosta så då gör det väl
inte så mycket att det blir lite väl överdim? Förutom att det är 1ton som kommer hänga där ovanför skallen.
Jo det e klart belastningen har betydelse. Har själv ett antal takstolar som belastar balken. Har iförsig räknat på detta själv så rasar det får jag väll skylla mig själv men undern vinterns kraftig snötyngd mätte jag nedböjningen och såg ingen direkt nedböjning. Övervåningen är även inredd.
Men självklart e det inget fel att överdimensionera, speciellt om du får tag i balken billigt. Använde själv en alldeles för kraftig balk vid ett bygge för att jag fick tag i lite HEA 220 balkar billigt.
Men självklart e det inget fel att överdimensionera, speciellt om du får tag i balken billigt. Använde själv en alldeles för kraftig balk vid ett bygge för att jag fick tag i lite HEA 220 balkar billigt.
Hakar på den här gamla tråden, då jag verkar ha samma frågeställning.
Har ett platt garagetak med takstolarna som bär över garageporten. Idag är porten enbart 2,4m bred, men ska bli 4,5 meter. Taket/takstolarna har ett spann om 7 meter. Kört Moelvens program och lämplig limträbalk är 90x315, men tyvärr har jag inte plats för den höjden utan tänkte köpa en HEA balk. Beijers gjorde ett överslag och sa att en HEA160 skulle passa. Skulle dock vilja ha en second opinion att det kan stämma.
Nån som kan vara bussig och göra ett överslag?
Med vänlig hälsning Lasse E.
Har ett platt garagetak med takstolarna som bär över garageporten. Idag är porten enbart 2,4m bred, men ska bli 4,5 meter. Taket/takstolarna har ett spann om 7 meter. Kört Moelvens program och lämplig limträbalk är 90x315, men tyvärr har jag inte plats för den höjden utan tänkte köpa en HEA balk. Beijers gjorde ett överslag och sa att en HEA160 skulle passa. Skulle dock vilja ha en second opinion att det kan stämma.
Nån som kan vara bussig och göra ett överslag?
Med vänlig hälsning Lasse E.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag har plockat bort en spammare ur tråden, och raderat följdinlägg.
/moderator
/moderator
Klicka här för att svara