Hej!
Skulle sätta upp gardinstänger i en gipsväg men hålet blev för poröst efter att jag satt dit pluggen. Slutade med att jag borrade med slagborr för att fästa plugg i tegelväggen 1-2 cm från gipsväggen. Även tegelväggen blev porös och plugg fäste inte.
Hur kan jag fylla igen det stora hålet och sedan fästa de två skruvarna samt beslaget på samma ställe? Gipspulver? Betong? Spackel?
Bifogar en bild på önskat resultat och en på hålet i gipsväggen.
Mvh
Skulle sätta upp gardinstänger i en gipsväg men hålet blev för poröst efter att jag satt dit pluggen. Slutade med att jag borrade med slagborr för att fästa plugg i tegelväggen 1-2 cm från gipsväggen. Även tegelväggen blev porös och plugg fäste inte.
Hur kan jag fylla igen det stora hålet och sedan fästa de två skruvarna samt beslaget på samma ställe? Gipspulver? Betong? Spackel?
Bifogar en bild på önskat resultat och en på hålet i gipsväggen.
Mvh
Borra försiktigt genom bruket när det stelnat Utan slag och kör sen med slag i teglet. Det är inte jättelätt bör det väl spruckit Såhär. Du behöver lägga på 2ggr med gipsbruk då det krymper och sen 1-2ggr med vanligt väggspackel typ medium.
Men teglet är helt poröst på insidan? Går det inte att fästa något i gipsbruket som man fyller igen med?J Johan456 skrev:
Jag hade nog pillat in en remsa av grövre plywood, typ 20mm tjock. På med ordentligt med konstruktionslim mellan plywood och tegelvägg. Sen spackla över med gipssbruk och sedan slipat och målat. Sedan fäst skruvarna genom spacklet och i plywooden.
Det där ser inte ut som gips på tegel. Det är förmodligen puts på tegel.
Enklast att laga med samma typ av putsbruk som väggen ursprungligen putsades med. Putsbruk C brukar funka. Är huset mer än sådär 100år gammalt kan någon variant på kalkbruk pasaa bättre. Lagar man med fel typ av puts så ökar risken att det spricker igen på sikt.
Knacka på väggen runtomkring innan lagning och se om mer puts släpper. Det finns många gamla trådar med tips om hur man lagar puts.
Sedan är det bara att borra nya hål när putsen brunnit ordentligt. Eller tryck i pluggarna i putsen när den är mjuk och låt dem fastna när putsen brinner.
Enklast att laga med samma typ av putsbruk som väggen ursprungligen putsades med. Putsbruk C brukar funka. Är huset mer än sådär 100år gammalt kan någon variant på kalkbruk pasaa bättre. Lagar man med fel typ av puts så ökar risken att det spricker igen på sikt.
Knacka på väggen runtomkring innan lagning och se om mer puts släpper. Det finns många gamla trådar med tips om hur man lagar puts.
Sedan är det bara att borra nya hål när putsen brunnit ordentligt. Eller tryck i pluggarna i putsen när den är mjuk och låt dem fastna när putsen brinner.
Bästa svaret
Något sånt jag tänkte mig.Claes Sörmland skrev:
Fungerar den här? https://www.byggmax.se/filler-utomhus-p01204
Jag kan alltså borra med skruv när det har hårdnatt då?
Precis, räddningen för oss med tegel med svag kalkputs på. Ibland har jag geggat in plastpluggen på rätt plkats rakt i fillern. Då är det att skruva när det torkat.F Frosse skrev:
Det är cement med lättfiller (små plastkulor). Det går att borra i när det torkat, vilket i och för sig tar sin lilla tid (nån dag eller två om det är tjockt). Casco har nån snabbhärdande variant (som jag aldrig har testat, Husfix Rapid eller så).
Produkter som diskuteras: "plastpluggen"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Claes Sörmland skrev:
Precis, räddningen för oss med tegel med svag kalkputs på. Ibland har jag geggat in plastpluggen på rätt plkats rakt i fillern. Då är det att skruva när det torkat.
Det är cement med lättfiller (små plastkulor). Det går att borra i när det torkat, vilket i och för sig tar sin lilla tid (nån dag eller två om det är tjockt). Casco har nån snabbhärdande variant (som jag aldrig har testat, Husfix Rapid eller så).
Perfekt!Claes Sörmland skrev:
Precis, räddningen för oss med tegel med svag kalkputs på. Ibland har jag geggat in plastpluggen på rätt plkats rakt i fillern. Då är det att skruva när det torkat.
Då kommer jag alltså göra såhär:
- Putsade bort allt löst
- Dammsuga hålet
- Fylla upp hela hålet med fillern från byggmax
- Låt torka i 40 timmar
- Skruva in två vanliga skruvar och således fästa beslaget