Byggmaterial & Byggteknik
putte1958: Hej. Håller på o renoverar Hallen i min bostadsrätt. hade jag vetat lite mer hade jag aldrig rört innertaket vilket visade sig vara Kalkputsat. har skrapat ner allt som sitter ytligt o slipat en del men allt är inte nere. Hur är det med Gipsputs kan man applicera detta rätt på o till saken hör att jag slipat så småfläckar här o där är ren betong. sen har jag provat o spacklat med
C.Lundin: Varken ramper eller trappor i ett stycke är något problem med rätt betong. Trög betong och gjuta relativt långsamt så är det inga problem. Till skateboardramper och dylikt använder man ofta sprutbetong till, så det är inte alls samma utförande som en garagenedfart.
Rickard.: Hela mitt hus (alla bärande väggar) är byggt av 45x120, ≈50år vad är det jag ska hålla utkik efter putte?
Charl1e: Hej!(: Har använt mig av träguidens dimensioneringsverktyg för att räkna på nockbalkar och åsar till ett garagebygge. I deras exempel räknas ju pelare fram men jag undrar när man kan skippa pelarna då det kommer att vara väggar upp till nock på samma ställen som pelarna skulle hamnat. Helt enkelt, hur mycket kan man punktbelasta en regelvägg cc600 45x145 c24 med osb på insidan och
dairyman: Hej första inlägget här på forumet. Ska börja bygga tvättstuga/badrum i en gammal tegelbyggnad från sekelskiftet. Rummet är ovan mark och en av väggarna är yttervägg, övriga väggar är i anslutning till övriga lokaler(garage) som är ouppvärmda och kanske också ska räknas som (ytterväggar) fast utan vind och vatten =) Putsen satt löst på två av väggarna och har därför
justusandersson: Det finns en avväxlingsregel som går strax intill murstocken (i vågrät riktning på ritningen) på båda sidor. Om denna regel är skadad blir det svajigt. Du kan inte kapa av någon regel. Dåliga måste bytas.
mexitegel: Du får mindre källarkänsla och mindre jobb om du reglar med plåtregel och sätter gips utanför istället, tänk dock på att du bör ha utrymmet ventilerat.
knipo: [citat] Resultatet blev helt ok enligt mig o mina krav. Den är kanske inte helt 100% jämn över ytan men tillräckligt för mig. Lite lite vågig. Skulle säkert gå att slipa helt plant, det har jag inte reflekterat över. Jag har funderat på att lägga en tunn plåt över en del av ena sidan. Jag har inte använt den så mycket om jag skall vara ärlig. Den har varit helt belamrad med prylar
Anonymiserad 239657: [citat] Kanske lite skillnad i skåpbilar. Men kommer ihåg när man var uthyrd till olika företag och vi ska hjälpa en kakelcentral att köra ut klinkers till lägenheter. Han bara lyfter in en pall som måste vägt dubbelt så mycket än vi fick köra. Ägaren tyckte att jag skulle köra, och de gjorde jag första vändan. Men när innerskärmarna drar i däcken runt om så vägrade jag. Men
Jimman9: Hej! Skulle behöva lite input i hur jag ska tänka. Vi har idag ett oisolerat uterum ”på” den ursprungliga trallen dvs. med luft under och ingen isolering nerifrån. Jag skulle vilja hindra både markfukt och drag från att komma in i uterummet lika enkelt som det gör nu. Min tanke är att lägga en vindduk (ej plast) på befintlig trall och därefter lägga ett lager 22 mm trall på det,
Stefan1972: Är det inte enklare att dimensionera just den takstolen efter förutsättningarna? Då behöver man ju inte förstärka nånting utan takstolen vilar som vanligt på ytterväggarna och bär sen aktuell last. Det andra taket kan ju fästas i takstolen om den dimensioneras därefter.
falkn: Håller med ovanstående. Går dessutom att byta ett rör i väggdosa, går oftast inte i väggbockstöd.
Draven: [citat] Ja det kan nog vara det bästa alternativet, och framförallt minst arbete med.
Stefan Rådmansö: Efter ett intensivt letande på nätet har jag hittat själva produkten på nätet. Pappren tillverkas i Tyskland och går att beställa på nätet i 10-pack. Detta funkar ju om jag inte hittar någon som har de i Sverige. https://www.carls.nu/se/gulvslip-394/polermaskin-tillbehor/useit-superpad-p-410mm-287
La-Magica: Stort tack för era förslag! Är väl bara att hitta måttanpassad plåtbit eller skåp att täcka för. Mvh Jack Yacoub
JKrister: Byggde en rejäl trappa för ett tag sen men den agerade däremot enda ingång/utgång till festlokal. Då räknade jag på att tre personer på 75kg stod på varje trappsteg i hela trappen. Och krävde
vectrex: [citat] Nej, det finns inte något sätt att förhindra det. Problemet är att luftfuktigheten där inne blir samma som ute, vilket snittar över 90% under senhöst/vinter i Sverige. Är det kallt och minusgrader så kan inget mögel växa dock. Tyvärr har det varit ont om minusgrader i södra halvan av Sverige denna vinter.
s_o_n_y: Det var där skon klämde. Men en lösning jag tänkte är att göra vinklarna rak istället. Då blir det lättare i taket :crysmile:
MasMats: https://www.biltema.se/verktyg/poleringstillbehor/polerverktyg/nylonrondell-2000017838 använde jag för att skapa drivveds-känsla på några plankbitar som skulle blir välkommen/namnskylt. Testade olika varianter av div slip. Nylonrondellen var lätt att kontrollera avverkning med och få ådring o slitage att framträda någorlunda likt det man ser på drivved. Blev helt ok. Svårt att skapa
tobben87: Jag körde dessa när jag bygge vägg. Funkar kalasfint, syns inte att de sitter något efter två - tre spacklingar över dem. https://www.k-rauta.se/produkt/hornskydd-europrofil-hstp40-med-tejp-40x40x2500mm/7310561016529
JSten: Kul att se att denna tråden kom till liv :) Dock, tyvärr något sent, har sedan länge gått vidare. Har tänkt uppdatera denna tråden en längre tid för att svara på mina egna frågor och lämna ett svar om någon skulle ha samma fråga och råkar hitta tråden i framtiden. Men som vanligt har annat kommit mellan, men nu blir det ju läge att göra en uppdatering. I mitt fall, eftersom jag
BirgitS: När huset är så pass nytt borde det finnas papper om konstruktion som togs fram i samband med bygglovet för huset. Har du kollat vad som finns lagrat hos kommunen? Men visst kan det vara lättbetong.
Johan456: [citat] eller i det facket som dosor ska monteras och beroende på typ av brandcell, typ av isolering mm. Ljudkrav är svårare att uppfylla
JonathanEkholm: [citat] Haha ja, hade nog gått faktiskt. Jag får dock inte "förstöra" någonting. Annars hade jag bara ankrat fast delen som står på golvet i väggen.
KnockOnWood: [citat] Varför skall du byta riktning? Sätt åt samma håll runt hela rummet. Första brädans not in mot tett hörn, eller en dörrkarm. Spika i sponten/fjädern med dyckert, sedan nästa bräda osv. Runt hela rummet. OBS: Låt bräderna ligga inne i värmen och torka ett tag, så de inte krymper isär när de blivit uppsatta. (Råd från egen dyster erfarenhet)
Edmondhaarman: Kan nån hjälpa mig med vad är det för puts på väggen. Denna puts är riktigt tunt och övermålat och riktigt hård. Om det hjälps huset är byggt färdigt i 1952 Kolla gärna bilderna och jag menar puts på vänster sidan av bilderna. Tack så jätte mycket. Edmond Haarman [bild] [bild]
harry73: [citat] Nja, poängen är att asbesten inte bara fanns i färdiga produkter, men även kunde blandas in där hantverkaren trodde det var lämpligt. Puts är inte det första materialet jag skulle testa, men det kan finnas i nästan allt, så vill man vara säkert, ska man testa.
Roffan: Jag tänker vinterbona uteplatsen 4 x 10 m uppreglad 1,4 m ovan mark i samma plan som undervåningen. Nu endast lockpanel och tre fönsterpartier 1,4 x 2 och ett skjutparti dörrar 2 x 4. Byggt 1990 då med 100 x 20 tryckt trall i golvet. Tak tegellik plåt o 5 isolering mdf skivor som innertak. Tacksam för förslag. Mvh Roffan:crysmile::sleep:
justusandersson: Det är klart att med dubbla balkar så kan du gå ner något i dimension. Men du hamnar ändå på minst HEA 240, som väger 500 kg när den är 8,5 m lång.