Håller på och skall riva och renovera lite i vårt hus, Huset är byggt runt 1927 och renoverat i lite olika omgångar. I tak och väggar där jag är nu finns det väggar med vass, tidningspapper, ståltråd och puts.
Vad säger ni om putsen, Är det vanligt med Asbets i detta? På en tidning stod årtalet 1958, så däromkring kanske detta gjordes...
Vad säger ni om putsen, Är det vanligt med Asbets i detta? På en tidning stod årtalet 1958, så däromkring kanske detta gjordes...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu skall vi inte skrämma upp folk i onödan.harry73 skrev:
På 50-talet låg det i regel en sandhög på utsidan och de blandade ihop bruket och bar upp detta.
Det finns inga direkta fördelar med att blanda in asbest i bruket, så misstanken att det skulle vara i puts armerad med vass är inte särskilt hög.
Man letar i första hand efter asbest där det är sannolikt.
Att förutsätta att det finns i allt är lite fobi.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Det är näst intill omöjligt att det skulle vara asbest i den putsen, men när du river puts så bör du skydda dig med bra andningsmask ändå. Rivningsdamm är inte nyttigt, oavsett asbest.
K kest skrev:Nu skall vi inte skrämma upp folk i onödan.
På 50-talet låg det i regel en sandhög på utsidan och de blandade ihop bruket och bar upp detta.
Det finns inga direkta fördelar med att blanda in asbest i bruket, så misstanken att det skulle vara i puts armerad med vass är inte särskilt hög.
Man letar i första hand efter asbest där det är sannolikt.
Att förutsätta att det finns i allt är lite fobi.
Tack, Det låter bra! Jag kommer att tejpa och täta alla intilliggande rum samt använda luftrenare och mask + heldräkt för byggdammets skull då putsen dammar väldigt mycket.H hempularen skrev:
Mja, i en "rörning" i en vanlig villa skulle jag inte vara rädd för asbest.
Däremot, som påpekats, behöver inte dammet vara någon hälsokur för det.
Däremot, som påpekats, behöver inte dammet vara någon hälsokur för det.
Nja, poängen är att asbesten inte bara fanns i färdiga produkter, men även kunde blandas in där hantverkaren trodde det var lämpligt.K kest skrev:
Puts är inte det första materialet jag skulle testa, men det kan finnas i nästan allt, så vill man vara säkert, ska man testa.
Klicka här för att svara