Jag sitter och skissar på ett garageprojekt och har lite funderingar på hur man konstruktionsmässigt löser takfoten där lättbetongsväggen möter takstolen. På grund av diverse begränsningar och estetik så har vi valt att inte ha något (eller väldigt litet) taksprång på garagets långsidor (kortsidan återstår att designa). Jag har letat och letat som en galning på diverse sidor, man kan inte hitta någon konstruktionsritning på hur man fäster in takstolen i lättbetongen, men fortfarande har en rad med lättbetong "utanför" takstolen (se ritning nedan). Bristen på exempel får mig tro att jag är på fel spår och att det är dålig konstruktion. Där av denna tråd.
I korthet är det denna konstruktion jag har kommit fram till:
D.v.s.: Jag planerar att:
I korthet är det denna konstruktion jag har kommit fram till:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
D.v.s.: Jag planerar att:
- Väggen består av 300mm tjocka lättbetongsblock.
- Takstolarna är vanliga fackverkstakstolar. Spannet mellan upplagen blir ca 5 meter.
- Taket består av betongpannor, läkt, takpapp och råspont, varav endast den sistnämnda är med på ritningen ovan. Snözon 1.
- Är konstruktionen rimlig?
- Är det för kort avstånd från takstolens slut till takstolens upplag?
- Hur fäster man den yttersta raden av råspont där det inte finns någon takstol?
Redigerat:
Hej!
lite sen svar kanske?’
Jag hade inte valt denna konstruktion då det inte finns något stöd för råsponten sista biten. Hade fortsatt med takstolen enda ut och jackat ut sista lättbetong biten för den och putsat runt.
lite sen svar kanske?’
Jag hade inte valt denna konstruktion då det inte finns något stöd för råsponten sista biten. Hade fortsatt med takstolen enda ut och jackat ut sista lättbetong biten för den och putsat runt.
Ett annat stort problem med din föreslagna lösning är att du får vikten koncentrerad till innerkant på stenarna, då har du en helt annan hållfasthet.
Jag skulle också föreslagit att dra dem hela vägen ut.
Jag skulle också föreslagit att dra dem hela vägen ut.
Kul att se att denna tråden kom till liv
Dock, tyvärr något sent, har sedan länge gått vidare. Har tänkt uppdatera denna tråden en längre tid för att svara på mina egna frågor och lämna ett svar om någon skulle ha samma fråga och råkar hitta tråden i framtiden. Men som vanligt har annat kommit mellan, men nu blir det ju läge att göra en uppdatering.
I mitt fall, eftersom jag inte fick något svar här, gick jag en runda i byn och letade efter liknande byggnader som var relativt nya. Kontaktade kommunen och bad om att få bygglovshandlingar för dessa byggnaderna. Utifrån dem kom jag fram till följande lösning:
D.v.s upplaget ännu längre ut på takstolen, men att takstolen går hela vägen ut. La även till en "kil" som gör att råsponten till kommer upp och möter sista pann-raden. Detta blev den första versionen som jag skickade med bygglovshandlingarna till kommunen.
Men, på grund av diverse turer så blev en kontrollansvarig indragen, och han kom med en del tips och idéer så ritningarna gjordes om en hel del. Till slut, efter många turer fick jag precis innan årets slut bygglov där följande lösning ska användas:
I denna lösning är upplaget betydligt bredare, det kommer att fästas en förlägnare av takstolen som tillsammans med luftspaltsregel, råspont och en avlastningskil bär upp takfoten. VI har även tytt till takpapp istället för betongpannor.
Och där är vi nu, sitter och väntar på startbesked från kommunen.
Så för att svara på mina frågor;
1. Konstruktionen i sig är det inget problem med, bortsett från det Petter Forsen och Dowser4711 skriver. Vad jag till sist gjorde innan jag skickade in bygglovet första gången var att kontakta några takstolstillverkare och skicka ritningarna till dem, merparten är mycket hjälpsamma och kan svara på om det går att tillverka en takstol eller ej.
2. Inga problem att lägga upplaget så långt ut
3. Antingen som jag gjorde i min första bygglov, d.v.s. förlägga upplaget ännu längre ut på takstolen, eller som Petter Forsen skriver nedan, jacka ur lättbetongen och fälla in takstolen.
I mitt fall, eftersom jag inte fick något svar här, gick jag en runda i byn och letade efter liknande byggnader som var relativt nya. Kontaktade kommunen och bad om att få bygglovshandlingar för dessa byggnaderna. Utifrån dem kom jag fram till följande lösning:
Logga in
Skapa konto
D.v.s upplaget ännu längre ut på takstolen, men att takstolen går hela vägen ut. La även till en "kil" som gör att råsponten till kommer upp och möter sista pann-raden. Detta blev den första versionen som jag skickade med bygglovshandlingarna till kommunen.
Men, på grund av diverse turer så blev en kontrollansvarig indragen, och han kom med en del tips och idéer så ritningarna gjordes om en hel del. Till slut, efter många turer fick jag precis innan årets slut bygglov där följande lösning ska användas:
Logga in
Skapa konto
I denna lösning är upplaget betydligt bredare, det kommer att fästas en förlägnare av takstolen som tillsammans med luftspaltsregel, råspont och en avlastningskil bär upp takfoten. VI har även tytt till takpapp istället för betongpannor.
Och där är vi nu, sitter och väntar på startbesked från kommunen.
Så för att svara på mina frågor;
1. Konstruktionen i sig är det inget problem med, bortsett från det Petter Forsen och Dowser4711 skriver. Vad jag till sist gjorde innan jag skickade in bygglovet första gången var att kontakta några takstolstillverkare och skicka ritningarna till dem, merparten är mycket hjälpsamma och kan svara på om det går att tillverka en takstol eller ej.
2. Inga problem att lägga upplaget så långt ut
3. Antingen som jag gjorde i min första bygglov, d.v.s. förlägga upplaget ännu längre ut på takstolen, eller som Petter Forsen skriver nedan, jacka ur lättbetongen och fälla in takstolen.
Helt rätt, hade det inte varit för att vi hade gått på den lösning vi har nu så hade det helt klart varit en bra lösning. Det kan bli något svårt att få till fasaden precis under takfoten, men det borde gå att lösa med någon form av foder.P Petter Forsen skrev:
Definitivt, min första lösning som jag skrev i original inlägget avlastar på tok för långt in, även om jag hade planerat att gjuta en balk i översta block-varvet som sedan hammarbanden bultas fast i.Dowser4711 skrev:
Klicka här för att svara