Albin Hedström
Hej!

Inför vårt husbygge har vi köpt in kakel och klinker på egen hand och ska nu transportera det till byggplatsen ca 8 mil bort.

Går det bra att köra detta på en vanlig släpvagn eller behöver det köras "mjukare"?

Klinkern är granitkeramik, om nu det gör någon skillnad.
 
L
Så länge du inte kör med överlast, (lätt gjort), och plattorna är nerpackade ordentligt kan det inte vara några som helst problem. Om det skulle vara grusväg få man väl köra extra långsamt möjligtvis.
 
Staffans2000
Om möjligt, ställ plattorna stående. Om så, kan du köra över klippiga bergen med full parra.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
P
Inga problem. Tänk på jämn last och inte övervikt. Surra de så gott det går så de inte rör sig på flaket. Kör lugnt och inte i hålor.
 
Albin Hedström
Tack för era svar! Då använder jag släpvagnen.
 
....ja men som sagt kör inte stora plattor liggande...... när jag hämtade ett större lass på kakelbolaget i bromma passade dom på att berätta skräckhistorier om byggare som lastat släpet fullt och kommit hem med noll hela plattor...
 
Albin Hedström
Våra plattor är 30x30 som störst. Kan försöka ställa dom upp.
 
P
MathiasS MathiasS skrev:
....ja men som sagt kör inte stora plattor liggande...... när jag hämtade ett större lass på kakelbolaget i bromma passade dom på att berätta skräckhistorier om byggare som lastat släpet fullt och kommit hem med noll hela plattor...
Kanske lite skillnad i skåpbilar. Men kommer ihåg när man var uthyrd till olika företag och vi ska hjälpa en kakelcentral att köra ut klinkers till lägenheter. Han bara lyfter in en pall som måste vägt dubbelt så mycket än vi fick köra. Ägaren tyckte att jag skulle köra, och de gjorde jag första vändan. Men när innerskärmarna drar i däcken runt om så vägrade jag.
Men allt var helt och de låg ner =)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.