I min miniserie om det altanbygge jag håller på att hjälpa min dotter att designa har nu turen kommit till den trappa som skall gå från den "övre till den nedre altanen".
Det är ett åbäke som kommer att vara ca 2380 hög och i princip lika bred med en ca 30 grader trapp-profil på 170x285.
Det jag behöver hjälp att förstå är om dom vangstycken jag har tänkt mig ( se bild) kommer att vara tillräckliga för att få en "stum" trapp och kanske en liten förklaring på hur mycket dom "veka liven" på vangstyckena påverkar dimensioneringen. (Trekanterna kommer att limmas och skruvas).
Cc-avstånd på vangstyckena blir 600mm så totalt 5 vangstycken behövs på ca 2400mm bredd.
Stegbrädorna blir 34x145 kärntrall.
Problemet är som synes på bilden att avståndet mellan mittenstödet (bärlina) och avslutningen mot nedre altanen är nästan 2300mm. Det avståndet är i princip icke förhandlingsbart.
Planen är väl inte att man ska ha gruppfoto på Svea Livgarde uppställd på trappen men den skall
vara duktigt stadig för alla normal hantering.
/Göran
Det är ett åbäke som kommer att vara ca 2380 hög och i princip lika bred med en ca 30 grader trapp-profil på 170x285.
Det jag behöver hjälp att förstå är om dom vangstycken jag har tänkt mig ( se bild) kommer att vara tillräckliga för att få en "stum" trapp och kanske en liten förklaring på hur mycket dom "veka liven" på vangstyckena påverkar dimensioneringen. (Trekanterna kommer att limmas och skruvas).
Cc-avstånd på vangstyckena blir 600mm så totalt 5 vangstycken behövs på ca 2400mm bredd.
Stegbrädorna blir 34x145 kärntrall.
Problemet är som synes på bilden att avståndet mellan mittenstödet (bärlina) och avslutningen mot nedre altanen är nästan 2300mm. Det avståndet är i princip icke förhandlingsbart.
Planen är väl inte att man ska ha gruppfoto på Svea Livgarde uppställd på trappen men den skall
vara duktigt stadig för alla normal hantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Göran
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej Göran!
Ett sätt att dimensionera är att säga att en 100 kg person som står rakt över ett vangstycke mitt emellan trappans början och bärlinan inte ska orsaka en större momentan nedböjning än 1,5 mm. Testar jag detta villkor på din trappa så ser jag att du behöver gå upp till 45x170 C 24 för att det ska stämma.
Ett sätt att dimensionera är att säga att en 100 kg person som står rakt över ett vangstycke mitt emellan trappans början och bärlinan inte ska orsaka en större momentan nedböjning än 1,5 mm. Testar jag detta villkor på din trappa så ser jag att du behöver gå upp till 45x170 C 24 för att det ska stämma.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vi kanske tar en gemensam cykeltur... Jag räknar med vangstyckets verkliga längd, ca 2,6 m, och att kraftkomposanten av 100 kg är 87 kg vid 30°. Nedböjningen är vinkelrätt mot vangstyckets längdriktning. Men det är lätt att snurra til det.
Medlem
· Blekinge
· 12 352 inlägg
Jag har byggt två sådana trappor redan, med reservation för 2300 mm måttet. Jag har bara två vangstyckena med 120 cm emellan. Fungerar jättebra. Jag ska ta måtten och en bild nästa vecka om det är interessant. Ingen svikt i höjdled men jag märkte att man måste ha kryssstag på undersidan trappan för att förhindra sidsving.
Tack Thomas och Justus 
Jag har städat ritningen med flit.
Översta 1500mm av trappen sitter infälld i övre altanen i en trappbrunn med stöd åt sidan.
Och yttersta vangstyckena sitter mot 45x220 som går upp och täcker in sidorna av sättstegen så att jag slipper synligt ändträ och så att jag har något att fästa räckesstolparna mot.
/Göran
Jag har städat ritningen med flit.
Översta 1500mm av trappen sitter infälld i övre altanen i en trappbrunn med stöd åt sidan.
Och yttersta vangstyckena sitter mot 45x220 som går upp och täcker in sidorna av sättstegen så att jag slipper synligt ändträ och så att jag har något att fästa räckesstolparna mot.
/Göran
Byggde en rejäl trappa för ett tag sen men den agerade däremot enda ingång/utgång till festlokal. Då räknade jag på att tre personer på 75kg stod på varje trappsteg i hela trappen. Och krävde <L/300
Mycket bygger på kravet man ställer.
Mycket bygger på kravet man ställer.
Klicka här för att svara