Hej,

Har ju ett sutteränghus byggt 1970.

Väggarna i markplan är ju vanliga reglade väggar med någon form av skiva monterad på.

I sutterängplan har jag identifierat tre typer av vägg. Antigen utreglade väggar med samma skiva som i markplan. Eller så betongväggar. Nemas problemas.

Men så är det en typ av väggar där det är någon form av betongliknande material. Men det är inga problem att borra i dessa väggar med en batteridriven skruvdragare och en vanlig träborr, även om borren blir slö.

Är det detta som är lättbetong eller var kan det vara?

Jag ska skruva upp ett toalettskåp i en sådan vägg och även om det är lätt när det är tomt så har jag en känsla av att min kära sambo :love:kommer fylla det med tunga krämer och annat nödvändigt innehåll ;)

Plugg skruv som går in ca 10 cm i väggen kommer att hålla, finns speciella lättbetongsplugg/skruv ,lämpligt med 6 mm skruv, grövre behövs inte, finns att köpa på varuhusen, sätt gärna en bricka på skruven, det blir bättre anhåll mot skåpsinfästningen då

BirgitS
När huset är så pass nytt borde det finnas papper om konstruktion som togs fram i samband med bygglovet för huset. Har du kollat vad som finns lagrat hos kommunen?

Men visst kan det vara lättbetong.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.