Varför snåla på dimensioneringen av virket? Tänk på att garaget ska stå många år framöver

• Gilla
Sturmtiger
  • Laddar…
Mikael_L
E earlo skrev:
Frågan är om det är okej ur ett hållfasthetsperspektiv att använda kortrelgel 45x120x2500 c14 istället för tex. 45x120 c24 som sedan måste kapas minst en gång.
Ja det är nog rätt garanterat OK. Du bor väl inte i snözon 6 och brukar få drivbildning på taket ...

Jag vet inte om det finns någon plats i Sverige som inte klarar 45x120 i 2,5 meters längd som väggreglar, det måste i så fall vara bland de värsta snölägena ...

När skivmaterialet är på plats så är reglerna stagade i den veka riktningen.

Jag räknade på mitt garage, med 120x45 och 4 meter spännvidd, och hade väldigt goda marginaler med min snözon 2,5.

Tack för alla svar och tankar kring dimensionering.
Tanken är att väggarna invändigt ska kläs med OSB och gips.
Snözon är 2,5.
Enligt byggbeskrivningar.se är egentyngden från taket (betongpannor. isolering) 0,9 kN/m2.
Detta ger då ca 3,5 kN/m2.

P Putte 9497 skrev:
Varför snåla på dimensioneringen av virket? Tänk på att garaget ska stå många år framöver
Det står inte i färre år för att man använder klenare virke. Eller ja, om det inte underhålls alls så det börjar läcka in vatten så tar det ju längre tid för en kraftigare regel att ruttna visserligen.

Jag är allt för att bygga rejält men i de fall det inte behövs eller ens gör någon märkbar skillnad så är det bara slöseri med pengar, resurser och yta.

Självklart gör det skillnad på 45x120 eller 45x145 eller högre

Rickard.
Hela mitt hus (alla bärande väggar) är byggt av 45x120, ≈50år vad är det jag ska hålla utkik efter putte?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.