P
postkontrollen: [citat] Tack för det. Funderat i samma banor som du.
2 svar · 2,4k läst
·
J
justusandersson: Det är klart att med dubbla balkar så kan du gå ner något i dimension. Men du hamnar ändå på minst HEA 240, som väger 500 kg när den är 8,5 m lång.
19 svar · 13,2k läst
·
U
Uvberget: Hej, jag undrar om ni kan hjälpa mej med tipps på grovlek på bjälkar till ett loft. Måtten är 4400x2300, det sitter en vägg under på 1700 in från ena hållet och en till vägg på 1100 in från andra hållet, bägge väggarna är 2300 långa. Jag undrar hur mycket jag kan gå ner i dimension om extremfallet är att det inte är nått mellanrum mellan bjälkarna. Vill få så mycket
0 svar · 1,8k läst
J
justusandersson: Det är nästan hopplöst att få en helhetsbild bara med hjälp av olika foton. Gör en enkel planskiss med huvudmått och tala om var de olika fotografierna är tagna.
3 svar · 2,5k läst
·
J
justusandersson: Ja, dubbla 45x145 blir bra.
4 svar · 3,1k läst
·
J
justusandersson: [citat] Bra fråga. Själv har jag lärt mig det the hard way. Det uppstår små rörelser i vertikalled som gör att fogarna inte håller. I många konstruktionssammanhang är det skruvlimning som gäller för att få full samverkan mellan materialen.
4 svar · 2,3k läst
S
seniorkonsult: Oj då! Tråden lite gammal. Dök upp på nyhetssidan..
14 svar · 26,4k läst
T
toolman77: FInns färdigt om man klarar sig med 200kg vagn https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/axlar-och-axeltappar/axelsats-320001/
6 svar · 4,8k läst
·
U
Urban J A: Hej Jag har så i tillbyggd del av huset, inte märkt några problem, stabilt att spika fast panelen..
1 svar · 1,4k läst
M
maslen: [citat] Hej! Var köpte du luckan någonstans?
24 svar · 20,4k läst
·
J
justusandersson: Att bygga utan syll tar mycket längre tid eftersom varje golvregel då ska fästas in i en murad konstruktion med precision i sidled. Det är en fördel om syllen har så stor tvärsnittsarea som möjligt. Förr valde man alltid bra virke med kvadratiskt tvärsnitt till syllar. I korrekt utförda träkonstruktioner i byggnader ska man inte behöva tryckimpregnerat virke.
6 svar · 6,8k läst
·
J
justusandersson: Jag tror inte det spelar så stor roll för min uträkning. Typiskt skomakeri med butik o verkstad lika stora.
9 svar · 1,7k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Lite knivigt med måtten tycker jag. Det som är riktigt viktigt är att alla stegen är lika höga. Annars snubblar man i trappan. Så som du staplat nu är översta och understa hälften så höga. Farligt. Likaså farligt med små/korta stenar längst fram, de kan "rulla" när man skjuter ifrån när man går. Kom ihåg att fogen är ca 1cm. Vore bra om du kunde gissa antalet stenar. Ett
15 svar · 3,7k läst
·
Vildemark
Vildemark: Hej! Jag är i planeringsstadiet i att bygga en innervägg med två IKEA pax "inbyggda". Jag har CADdat lite och detta är vad jag kommit fram till. Jag ska även nämna att jag har inte tidigare erfarenhet av sånt här och det är mitt första större projekt i huset (jag är en glad amatör). Så jag vill kolla med er vad ni tycker. Måtten behöver ni ju inte kontrollera om ni inte ser något
0 svar · 1,3k läst
·
Ulf123
Ulf123: [citat] En annan aspekt mot att fylla upp utrymmet, är att trappan då får en väldigt stort termisk massa, som kan göra trappen väldigt isig på vårkanten, när den fuktiga vårluften lägger sig på stegen och fryser till is.
4 svar · 1,2k läst
·
F
FredrikGunnarsson: Hej igen, Kontaktade en ingenjör som kollade närmare på ritningarna och fick följande svar: Bedömningen är att det inte är helt okomplicerat att ta bort väggen. Den här typen av hus som är så gamla har en tendens att sätta sig varför även icke bärande vägar börjar ta last. Det skulle kunna innebära vissa sättningar i våningen ovanför om den tas bort idag. Det skulle i teorin
10 svar · 1,1k läst
·
H
huggan: Här har du ett riktigt bra verktyg för att göra olika sorters trappor och få ut en massa mått. http://www.zhitov.ru/sv/lestnica/
1 svar · 639 läst
J
justusandersson: Om det är en korrekt dimensionerad fackverkskonstruktion vilar den bara på ytterväggarna, även om det inte ser ut så. Men det är alltid bäst med hängslen och livrem.
6 svar · 2,1k läst
·
Björn Melander
Björn Melander: Jag antar att det är en ljudstudio som ska byggas och då hjälper tyvärr inte denna typ av produkter.
9 svar · 2,7k läst
·
B
BK11: Ska göra om ett garage i källaren, hur gör man med väggarna mot betongväggen. Hur gör man bäst med golvet? Platonmatta, kan jag regla väggarna ovanpå platonmattan o anv ventilerade golvlister?
0 svar · 1,8k läst
Has75
Has75: [citat] Tusen tack, mycket kunskap har du(y)(y)(y):ok:
6 svar · 2,0k läst
·
Vildemark
Vildemark: Hej! Jag är i planeringsstadiet i att bygga en innervägg med två IKEA pax "inbyggda". Jag har CADdat lite och detta är vad jag kommit fram till. Jag ska även nämna att jag har inte tidigare erfarenhet av sånt här och det är mitt första större projekt i huset (jag är en glad amatör). Så jag vill kolla med er vad ni tycker. Måtten behöver ni ju inte kontrollera om ni inte ser något
0 svar · 1,1k läst
·
M
magnusk750: Kl 02 var det fortfarande alldeles för mjukt nere vid golvet, då gick jag och la mig. Upp fem timmar senare, då kunde jag ta de sista bitarna. Det har blivit några hål i putsen som jag får fylla i när jag kommer tillbaka, men i stort sett ser det ok ut. Tack för hjälpen, alla som svarade!
13 svar · 6,4k läst
Rabbithole
Rabbithole: Vad är det för typ av fukt? Är det fuktigt i utrymmet så kan det inte torka, avfuktare på plats?
2 svar · 2,0k läst
Rabbithole
Rabbithole: Sätt in en avfuktare efter gjutningen är klar så torkar det upp snabbare
8 svar · 1,4k läst
Staffans2000
Staffans2000: Kör på grönt
3 svar · 1,2k läst
·
Vallentun
Vallentun: Tack för svar! Vi ska prova att lägga Amareno på 10 m2 och se om det går snabbt, fördelen är att vi inte behöver måla sedan
2 svar · 1,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om dörren går inåt i hörnet så bör man kunna öppna dörren åtminstone rakt ut (90 grader) utan att dörrhandtaget går in i väggen bredvid. Vår badrumsdörr, som ju förstås öppnas utåt, har bara en kvartsstav som foder på insidan för det är allt som får plats i det hörnet.
4 svar · 2,2k läst
D
dalaerik: Jag har kört byggmax putsbruk i källaren. Tycker den har funkat bra, gjort slut på 3-4 ton hittills. Putsar alla väggar i hela källaren. Men jag har inte provat något "fint" märke då det var utanför budget. Puts är utmärkt underlag för kakel och klinker. Gipsputs har jag ingen erfarenhet av mer än att folk avråder från att använda det utomhus och i källare. Om du ska putsa 4-5 cm
8 svar · 4,0k läst
B
bradgard: [citat] Tanken är ju att slippa just riskera lukter och annat. Vid en framtida försäljning lär ju lukter avskräcka folk som letar efter det perfekta huset med spa i källaren. Nej men skämt å sido. Har ju sett folk som ordnat mer varaktiga vistelserum i källarplan åt exempelvis barn eller gäster. Nu törs jag inte svara på om det låg under marknivå, vilket ju lär påverka fukt och
4 svar · 6,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.