Jag har ett radhus, totalt 88 kvm på två våningar, som jag helrenoverar. Jag funderar nu på hur jag ska göra med väggarna. De består idag av råspont + 13 mm gips. Jag har tänkt sätta ny 13-gips då jag har tidigare dålig erfarenhet av att tapetsera osv. Nytt gips tänker jag ger en perfekt yta på alla sätt.
Ska jag då:
1) Riva all befintlig gips, och sedan sätta upp ny
2) Sätta ny gips över befintlig.
Det är så klart mer jobb att riva ner befintlig, men det "känns" bättre att liksom göra det från grunden, samt att det kommer underlätta och spara tid för elektriker som ska dra om all el i huset. När jag ändå är igång och blåser hela huset känns det bara som någon extra dags arbete för att få bort gammal gips.
Är jag ute och cyklar? Är det vansinne att riva ner gamla gipsen först?
Ska jag då:
1) Riva all befintlig gips, och sedan sätta upp ny
2) Sätta ny gips över befintlig.
Det är så klart mer jobb att riva ner befintlig, men det "känns" bättre att liksom göra det från grunden, samt att det kommer underlätta och spara tid för elektriker som ska dra om all el i huset. När jag ändå är igång och blåser hela huset känns det bara som någon extra dags arbete för att få bort gammal gips.
Är jag ute och cyklar? Är det vansinne att riva ner gamla gipsen först?
Det kommer dras en hel del elledningar och även någon vattenledning i väggarna, så hur jag än gör kommer det befintliga lagret bli så fult och uppspårat att jag anser det för tidskrävande att återställa det, samt att det inte kommer bli samma finish som med nytt gips.
Är medveten om att ny gips kräver spackling av skarvar, men det har jag gjort tidigare och tycker är en helt annan sak än att spackla hela väggar
Är medveten om att ny gips kräver spackling av skarvar, men det har jag gjort tidigare och tycker är en helt annan sak än att spackla hela väggar
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Fördelen med att bevara det gamla gipset (förutom att du minskar på sopberget) är att du får lite mer ljuddämpning, och det är ju aldrig fel. Sätt nya gipset med förskjutna skarvar ovanpå det gamla och använd skruv som når igenom både nya och gamla gipset.
Klicka här för att svara