goahead1978 skrev:
Lånar tråden lite då jag sitter med samma dilemma när jag precis ska köpa in materialet innan jag kan fortsätta med mitt bygge. Jag bygger en lägenhet i en gammal loge/stall med delar från 1800-talets mitt i stommarna, men då pratar vi endast om stockar som ram så att säga med vanligt plank utvändigt. Ny bygger jag innuti detta och jag låter den gamla konstruktionen vara kvar och den byggs delvis in. Ursprungstanken är att jag använder ekofiber som kan transportera ut viss fukt samt en difföppen konstruktion med Halotex RS10 som underlagstak utan luftspalt (under ett plåttak) och Halotex D50 som ångspärr invändigt. Det svåra är att få tätt där stockarna på vissa ställen går in i mellanväggarna från yttervägg. De går ju inte direkt att temporärt kapa av för att få in ångspärr emellan...

- Räcker det om man tätar omkring dessa så gott det går samt drar in det hela en bit?
- Ska man köra denna difföppna konstruktion i detta fall eller inte?
- Är ekofiber det bästa alternativet med sina hydroskopiska egenskaper?
- Vilka ångbromsar är mest prisvärda inkl alla tillbehör som skarvtejp osv?
- Samma fråga som ovanstående, fast med underlagstaket?
- Kör med utegips längst ut i väggarna som vindskydd. Hur är det i kombination med Ångspärr? Vill ju uppnå en motståndskillnad på ca 5-10 ggr mellan ångspärr och vindspärr/underlagstak....
Det här var så bra frågor, så jag tycker du ska skapa en egen tråd med dem. Det är inte helt ovanligt att man vill isolera sitt gamla uthus etc, och de har ju i regel rätt kraftiga stommar.

En dum fråga kanske men en del använder både vindskyddsfolie på ytterväggen sedan även utegipsskiva eller asfaltboard. Är det inte tillräckligt med utegipsskivan som då i mitt tycke är tillräckligt tät jämfört med den gammla porösa asfaboarden.

Vilket är korrekt?

Mikael_L
Jag tycker det måste räcka med ett! vindskydd.

Om det sen är asfaltpapp, asfaboard, vindväv eller utegips är väl en fråga om personliga åsikter och tekniska argumet. (Gips och asfaboard ger t.ex. väggen mer stadga).
Men flera olika lager verkar poänglöst.

Blanda nu inte ihop detta med ev ångskyddsfolie på väggens insida, den har en annan uppgift.

Men är det inte overkill att ha både vindpapp eller vindskyddsfolie sedan på med utegipssiva? Att det ger stadga åt hela hus-stommen är ju en av anledningarna att jag väljer det.:) Men att ha bägge är väl ändå att ta i? Utegipsskivan är väl tillräckligt vindtät?

monsterbyggare skrev:
Men att ha bägge är väl ändå att ta i? Utegipsskivan är väl tillräckligt vindtät?
Ja.

Mikael_L
Ja ...

Och det var nog det jag försökte säga ... ;)

"Pang i bygget" då Mikael:D Du måste formulera det bättre...Visste svaret redan men ville ändå fråga;)

imported_Byggaren skrev:
Det där gäller två helt skilda funktioner inom byggnadsfysiken som det gäller att ha reda på när det ena och andra diskuteras.

Plast/-folie/ångtät/UV-stabiliserad: används för att hindra varm o. fuktig rumsluft inne ifrån att ta sig ut i yttervägg/vindsbj.lag med hygroskopiskt (vattenupptagande) mtrl. Speciellt isoleringen. Om isol. skulle bli fuktig, minskar luftinnehållet i det så att isol.verkan försämras. Nollpunkten i väggen/bjäklaget (där varm rumsluft kyls av till ett medelvärde på noll grader genom att kall ytterluft kyler av på yttersidan) flyttas då in mot innerväggen/-taket vilket ger möjlighet till fortskridande inflyttning av nollpunkten när ny och fuktig luft kondenserar närmare rumssidan. Det gäller alltså att ha 'broms' på fukten för att inte isoleringsverkan ska bli så dålig att den i praktiken blir obefintlig med mögel och röta som följd.

Ett nyare mtrl. i.s.f. plastfolie finns. Heter ångbroms. Det är ej diff.tätt. (Jag har inga erfarenheter av detta mtrl.)

I kombination med en väl fungerande och rätt dim. ventilation inomhus (mek. till och frånluft med event. värmeväxlare) klarar ångbroms kanske att hålla undan resten av fukten? Skulle då teoretiskt innebära att fukten följer minsta motståndets lag och följer med luft ut hellre än att försöka kämpa sig ut genom väggen och hamna i isoleringen?

Vindskyddspapp: används på utsida yttervägg och ovanpå isoleringen mot kallvind. Den är ej diff.tät (och ska inte vara det heller). Uppgiften är att stoppa luftrörelser i isolerskiktet. Det är inte isol.mtrl.-et i sig som isolerar, utan den i isol.mtrl.-et stillastående luften, eftersom luft är en dålig värmeledare. Men störs den inneslutna luften av fri luft uteifrån blir den varma luften i isol.mtrl.-et omrörd och ersätts med ny kall luft. Väggen blir då kallare och då går det åt mer energi för att värma upp nya den kalla luften i isoleringen och det är ju det man vill undvika. Annars skulle man lika bra kunna skippa isoleringen.
Vi renoverar ett sekelskifteshus som är putsat på utsidan, vi isolerar med träfiber i väggarna. Jag har monterat vindpapp på insidan av ytterväggarna, mest för att jag tänker att det inte ska blåsa igenom plankväggen och kyla ner isoleringen. Nu har jag funderat på om jag fördärvar nått/skapar nya problem i plankväggen istället med fukt, eller vanlig traditionell vindpapp släpper fukt? Jag misstänker att innanför putsen sitter det en jättegammal vindpapp som sen vassmattan är spikad på plankväggen.
Gör jag nått rätt eller helt galet / Fredrik

Mikael_L
Du isolerar alltså på insidan av ytterväggarna?

Isåfall flyttar du daggpunkten inåt, vilket kan bli problem. Men det är inget som går att säga med säkerhet.

Fungerande konstruktioner fungerar, så länge man inte ändrar på konstruktionen, användningen av byggnaden eller klimatet.
Är en befintlig konstruktion fungerande, men på gränsen, så kan det räcka med ganska lite. T.ex. att en ny familj flyttar in som duschar mer och längre, eller torkar kläder inomhus isf utomhus.
Många är de som tilläggsisolerat lite på kallvinden, för att några år senare upptäcka att de fått en massa mögel på vinden då den blev kallare.

Det enda man vet med säkerhet är att all fukt inomhus måste ut. Så sätt att slippa problem är att hindra att fukt blir, att se till att den kommer ut som man vill (främst med ventilation då) eller hålla på med olika sätt att plåstra om problemet, men inte ta bort orsaken, dvs greja med plast/papp/ångbromsar/ekofiber och vad man nu tror på.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.