Bakgrund: Huset har haft spänntak i samtliga rum och man kunde då lägga sig under eldragningen. Vid något senare tillfälle har man spikat upp spillvirke som gles, lite där man kom åt, och satt pärlspont på detta. Helt oregelbundet och stooort cc, så klart.

MEN hur gör man när man vill ha cc 30 på glespanelen? Att dra om all el är uteslutet så närmast till hands är att istället försänka VP-rören i mellanbjälklagets reglar.

Takstolarna har stödben som går ner och ansluter till de reglar som jag tänkte karva i.

Bör jag förstärka på något sätt efter att ingreppet är gjort?

• Oregelbundet installerade elrör och glespanel uppspikad över mineralullsisolering i ett tak under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
Nu ser jag att tråden är rätt gammal, men spontant tänker jag att det kan vara bättre att regla upp med typ 45x45 på de befintliga reglarna. Och då sätta en distans där vp rören inte är i vägen att fästa reglarna i, sedan sätter du glesen i de nya reglarna. Det bygger ju 45 + 20 = 65 mm ovanför glesen, men det ser ju ut att finnas utrymme.

Jepp, körde 2-tum-3 med urtag där det var tvunget, för att ge plats för VP. Och drog om en himla massa som hamnade i flexslang ist.

Som man ser på bilden ligger rören, där de försvinner in i väggen, rätt långt under mellanbjälklaget. Så det fanns inte så många andra alternativ.

Nissens
O ows skrev:
Jepp, körde 2-tum-3 med urtag där det var tvunget, för att ge plats för VP. Och drog om en himla massa som hamnade i flexslang ist.

Som man ser på bilden ligger rören, där de försvinner in i väggen, rätt långt under mellanbjälklaget. Så det fanns inte så många andra alternativ.
Aha, förstår att det var tidskrävande, men det var nog bästa lösningen!
Hoppas du fick ett fint tak!

• Gilla
ows
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.