Hej!

Är i taget att bygga ett staket ovanpå en stenmur. Stenmuren är murad med traditionell mursten (massiv natursten), varje sten är ca 170 mm hög.

Staketet är tänkt att vara som högst 1,5 m. Tryckt virke. Stolpar 95x95 och horisontella ribbor 28x45 med mellanrum. Totalt blir staketet ca 4+1 m i vinkel, stolparna hamnar på ca cc 1 m (p.g.a trappningar i muren). Läget är vindutsatt från norr, så jag vill att det sitter ordentligt.

Så nu till frågan:
Jag ser två alternativ framför mig.
Det ena att sätta stolpskor (typen med svetsat armeringsjärn i botten) som jag borrar ner och förankrar i muren med ankarmassa e.dyl.
Det andra att sätta stolpskor med 4 st mindre hål som jag borrar och förankrar med plugg och fransk skruv.

Jag lutar åt det första, men känner mig osäker om min borrhammare klarar av att driva ner ett 22x250 mm borr i stenen. Det är en grön Bosch PBH 2200 RE (570W / 1,8J). Hade vart surt att köpa allt material och så orkar inte maskinen :).

Några erfarenheter?

95x95 verkar lite väl grovt, har du bild på muren?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
95x95 verkar lite väl grovt, har du bild på muren?
Yes här kommer en bild på muren. Mätte stenarna och de är LxBxH=390x190x170.
Du tänker stolpar 70x70 istället?
Vad tror du om borrningen? :)

Tack!

• En mur av stenblock i olika storlekar i en trädgård med gräs, växter och en gul solstol i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OM du har en extra sten över eller testa i botten på en lös sten att borra för stolpsko.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.