Funderar lite på utformningen av trappen jag ska bygga till min altan. Trappan kommer vara 9,6m

Funderar på att tillverka vagnstycken själv då nivåskillnaden är 41,5cm. Tänkte om jag köper 45x145, sedan fräser av dessa så de blir 13,8cm och staplar tre sådana på varandra? (Se bild) bästa sättet att binda dessa samman är att använda en regelbit och lägga på sidan och skruva ihop eller är hålplattor bättre att använda?

Sedan funderar jag på vad som blir bäst att ha tre stycken 145 trall per steg eller två stycken?

• Handritad skiss av trappsteg med måttangivelser för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade satt en regelbit o skruvat ihop istället för spikplattor.
Glöm inte att översta steget bygger lika mycket till som grovleken på det tänkta virket.

• Gilla
JF.
  • Laddar…
Är en trapp som sammanbinder två olika altaner. Så sista trappsteget blir väl lika högt som nedersta och mitten. Eller tänker jag fel?

En bit trall /regel som binder ihop på insidan blir utmärkt

Hur har du mätt höjden på anslutande altaner?

Ta en bild på altanerna och rita in exakt hur du mätt. Det är sjukt störande om man byggt lite ojämnt ;)

Steghöjd typ 15-20cm är lagom
Steglängd typ 30-35cm är bekvämt

• Gilla
JF.
  • Laddar…
Ja ojåmt är det värsta jag vet

Jag la passet på den gamla altanens regelverk, sen lät jag passet sticka ut en bit utanför sen tog jag tumstocken för att ta ut höjden mot den nya altanens bärlina.

Så då blir alternativet med två stycken 145mm lagom då?

Som sagt är det svårt att säga om höjden blir exakt. Ska trappan stå på befintlig trall nå upp? Spontant räcker det med ett trappsteg

• Gilla
JF.
  • Laddar…
Ja trappan ska stå på den nya altanen för att ansluta till den gamla. Ett steg skulle innebära en höjd på ca 20cm, det blir inte för högt då?

Jo men det blir då 207mm eller 138mm. Lite smaksak då båda är lite off.

Handritade skisser av stegar i ett byggprojekt med kommentarer om trådäck och linjeringssvårigheter.
Skapa konto

• Gilla
JF.
  • Laddar…
ett exempel på höjder, sen får man räkna på steglängd och eventuellt överhäng. Jag föreslår nog denna formen.
Ritningar av trappsteg med måttangivelser i millimeter för höjd och bredd.

• Gilla
JF.
  • Laddar…
Om jag väljer steghöjd på 138mm ska jag välja lite djupare steg då kanske?

Så här kanske?
Storleken på läppen kan man väl diskutera, har räknat med 20mm

Handritad skiss av byggdetalj med måttangivelser och anmärkning om 20mm läpp.
Skapa konto

• Gilla
JF.
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Så här kanske?
Storleken på läppen kan man väl diskutera, har räknat med 20mm

[bild]
Tjusigt! Anledningen till att botten biten är 104mm hög är för att du tänker att den står ovan på trallen? Hade tänkt att dra fast vagnstyckena i stommen, så då borde den biten också vara 138mm hög?

Man använder trappformeln för att beräkna stegdjup i förhållande till steghöjd:
2x steghöjden + stegdjupet = 600 till 650 mm. Allra helst 620 till 630. (En steghöjd på 170-180 är lagom.)
Alltså ju lägre steghöjd desto längre stegdjup.

Edit: Så stegdjupet 350 mm som i förslaget ovan känns ganska optimalt.
Edit 2: fast räkna från framkant till framkant på överhänget/läppen.

Redigerat:
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
J JF. skrev:
Tjusigt! Anledningen till att botten biten är 104mm hög är för att du tänker att den står ovan på trallen? Hade tänkt att dra fast vagnstyckena i stommen, så då borde den biten också vara 138mm hög?
Precis, man drar av tralltjockleken 34mm som jag antagit att du kört 145x34 trall.

Tolkade ditt inlägg innan att du skulle ha trappa ovanpå trallen men du skall ha den integrerad? Som de två första figurerna i mitt inlägg 8 visar

• Gilla
JF.
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Precis, man drar av tralltjockleken 34mm som jag antagit att du kört 145x34 trall.

Tolkade ditt inlägg innan att du skulle ha trappa ovanpå trallen men du skall ha den integrerad? Som de två första figurerna i mitt inlägg 8 visar
Var nog lite otydlig när jag formulerade mig. Den ska vara integrerad, alltså botten biten ska vila på bärlinan/stommen. Ska klä in med trallen när jag har monterat vagnstyckena. Tack för dina svar, har verkligen underlättat :)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.