Funderar lite på utformningen av trappen jag ska bygga till min altan. Trappan kommer vara 9,6m
Funderar på att tillverka vagnstycken själv då nivåskillnaden är 41,5cm. Tänkte om jag köper 45x145, sedan fräser av dessa så de blir 13,8cm och staplar tre sådana på varandra? (Se bild) bästa sättet att binda dessa samman är att använda en regelbit och lägga på sidan och skruva ihop eller är hålplattor bättre att använda?
Sedan funderar jag på vad som blir bäst att ha tre stycken 145 trall per steg eller två stycken?
Funderar på att tillverka vagnstycken själv då nivåskillnaden är 41,5cm. Tänkte om jag köper 45x145, sedan fräser av dessa så de blir 13,8cm och staplar tre sådana på varandra? (Se bild) bästa sättet att binda dessa samman är att använda en regelbit och lägga på sidan och skruva ihop eller är hålplattor bättre att använda?
Sedan funderar jag på vad som blir bäst att ha tre stycken 145 trall per steg eller två stycken?
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Jag hade satt en regelbit o skruvat ihop istället för spikplattor.
Glöm inte att översta steget bygger lika mycket till som grovleken på det tänkta virket.
Glöm inte att översta steget bygger lika mycket till som grovleken på det tänkta virket.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
En bit trall /regel som binder ihop på insidan blir utmärkt
Hur har du mätt höjden på anslutande altaner?
Ta en bild på altanerna och rita in exakt hur du mätt. Det är sjukt störande om man byggt lite ojämnt
Steghöjd typ 15-20cm är lagom
Steglängd typ 30-35cm är bekvämt
Hur har du mätt höjden på anslutande altaner?
Ta en bild på altanerna och rita in exakt hur du mätt. Det är sjukt störande om man byggt lite ojämnt
Steghöjd typ 15-20cm är lagom
Steglängd typ 30-35cm är bekvämt
Ja ojåmt är det värsta jag vet
Jag la passet på den gamla altanens regelverk, sen lät jag passet sticka ut en bit utanför sen tog jag tumstocken för att ta ut höjden mot den nya altanens bärlina.
Så då blir alternativet med två stycken 145mm lagom då?
Jag la passet på den gamla altanens regelverk, sen lät jag passet sticka ut en bit utanför sen tog jag tumstocken för att ta ut höjden mot den nya altanens bärlina.
Så då blir alternativet med två stycken 145mm lagom då?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Som sagt är det svårt att säga om höjden blir exakt. Ska trappan stå på befintlig trall nå upp? Spontant räcker det med ett trappsteg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Tjusigt! Anledningen till att botten biten är 104mm hög är för att du tänker att den står ovan på trallen? Hade tänkt att dra fast vagnstyckena i stommen, så då borde den biten också vara 138mm hög?Johannes Carlsson skrev:
Man använder trappformeln för att beräkna stegdjup i förhållande till steghöjd:
2x steghöjden + stegdjupet = 600 till 650 mm. Allra helst 620 till 630. (En steghöjd på 170-180 är lagom.)
Alltså ju lägre steghöjd desto längre stegdjup.
Edit: Så stegdjupet 350 mm som i förslaget ovan känns ganska optimalt.
Edit 2: fast räkna från framkant till framkant på överhänget/läppen.
2x steghöjden + stegdjupet = 600 till 650 mm. Allra helst 620 till 630. (En steghöjd på 170-180 är lagom.)
Alltså ju lägre steghöjd desto längre stegdjup.
Edit: Så stegdjupet 350 mm som i förslaget ovan känns ganska optimalt.
Edit 2: fast räkna från framkant till framkant på överhänget/läppen.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Precis, man drar av tralltjockleken 34mm som jag antagit att du kört 145x34 trall.J JF. skrev:
Tolkade ditt inlägg innan att du skulle ha trappa ovanpå trallen men du skall ha den integrerad? Som de två första figurerna i mitt inlägg 8 visar
Var nog lite otydlig när jag formulerade mig. Den ska vara integrerad, alltså botten biten ska vila på bärlinan/stommen. Ska klä in med trallen när jag har monterat vagnstyckena. Tack för dina svar, har verkligen underlättatJohannes Carlsson skrev: