Hallå!
Hur görs infästning på bästa sätt av dessa vagnstycken? Hade tänka att skruvlimma mot de vertikala regelbitarna, använda 6,0x100mm skruv. Sedan dra två klossar på varsin sida av golvbjälken. Frågan är om det kommer bli stabilt? Eller bör jag göra på annat sätt?
Hur görs infästning på bästa sätt av dessa vagnstycken? Hade tänka att skruvlimma mot de vertikala regelbitarna, använda 6,0x100mm skruv. Sedan dra två klossar på varsin sida av golvbjälken. Frågan är om det kommer bli stabilt? Eller bör jag göra på annat sätt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det bästa är nog riktiga vangstycken (obs stavningen), dvs snedställda reglar med utsågade trappstegskilar. Det går säkert att få din lösning att hålla, men den är sämre när det gäller att utnyttja materialets styrka och inte så elegant.
Problemet med färdig tillverkade vagnstycken att de inte lirar med höjdskillnaden som jag har.J justusandersson skrev:
Ja speciellt snygga är de inte men de kommer inte synas när trallen kommit på plats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Färdigtillverkade duger säkert inte. Gör dom själv. Utgå från trappformeln, 2h+d=60-63. Dubbla steghöjden plus stegdjupet ska bli 60 till 63 uttryckt i cm.
41cm totalhöjd med två trappsteg ger 20,5cm per steg
2h+d=60 till 63cm
2*20,5+d=60 till 63 cm ger att stegdjupet bör vara 19 till 22cm.
41cm totalhöjd med tre trappsteg ger ~13,5cm per steg
2h+d=60 till 63cm
2*13,5+d=60 till 63 cm ger att stegdjupet bör vara 33 till 36cm.
Med bara ett eller två steg tycker jag att du kan ta ut svängarna lite. Hur bred ska trappen bli? Jag skulle nog göra en "sitt trapp" längst med hela däcket och göra den djupare ca 3-5 altanbrädor i djup och möblera med lite kuddar.. Trappor är underskattat sköna att sitta i.
Överhänget i bakkant ser ut att vara max 20 cm så allt virke som tar upp höjdskillnaden kommer räcka
2h+d=60 till 63cm
2h+d=60 till 63cm
Med bara ett eller två steg tycker jag att du kan ta ut svängarna lite. Hur bred ska trappen bli? Jag skulle nog göra en "sitt trapp" längst med hela däcket och göra den djupare ca 3-5 altanbrädor i djup och möblera med lite kuddar.. Trappor är underskattat sköna att sitta i.
Överhänget i bakkant ser ut att vara max 20 cm så allt virke som tar upp höjdskillnaden kommer räcka
Trappen kommer bli lång, 9,6m.T toolman77 skrev:41cm totalhöjd med två trappsteg ger 20,5cm per steg
2h+d=60 till 63cm
2h+d=60 till 63cm
Som det är tillverkat nu är det två steg, 350mm djupa med höjd 138mm.
Avståndet mellan bärlinan och plintarna är 24cm. Hur hade du gjort infästningen på bästa sätt?
Ett steg är vanligtvis mellan 15-18cm i höjd. Sitthöjden kan vara allt mellan 40-70cm. Räkna trappans totalhöjd och dela med önskat antal steg, räkna sedan ett medelsnitt för stegen och lägg sitthöjden på ett passande ställe som linjerar med trappan.
Du kan göra på många sätt så detta är endast ett exempel
Ska det linjera med trappsteget så blir sittbänken bara 27,6cm hög, det känns rätt lågt?M Marcusskold skrev:Ett steg är vanligtvis mellan 15-18cm i höjd. Sitthöjden kan vara allt mellan 40-70cm. Räkna trappans totalhöjd och dela med önskat antal steg, räkna sedan ett medelsnitt för stegen och lägg sitthöjden på ett passande ställe som linjerar med trappan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lämplig sitthöjd är runt 50 cm. 45x95 till undre delen av vangstycket kan vara lämpligt med de längder som är aktuella.
Klicka här för att svara