Kanske en smaksak eller kanske finns ett rätt svar men barnen har lagt sig, frugan likaså, jag är klar med vardagen och nu vill jag lyxa till det genom komplicering av simpla ting :D

Har en sandlåda av trä - bara väggar och lock (inget botten) som jag grävt ner i trädgården.
Under lådan har jag lagt en markduk. Jag skulle just ut och klippa kanterna på duken som sticker ut när jag började fundera på om jag verkligen gjort rätt. Jag har alltså lagt duken enligt bild 1 nedan. Duken är utanför sandlådan. Jag tänkte att det var bättre än bild 2 där gräs och annat eventuellt skulle kunna ta sig emellan duk och låda. Och markduken är ju där just för att förhindra växter in i lådan och sand ut i jorden. Men frågan är om inte duken hellre ska stänga ute sand från att hamna under lådan, vilket ju inte sker i 1. Om man sitter/går på lådan så rubbas den väl så att lite sand i taget hamnar mellan låda och duk och då har man ju istället sand på sidorna och lådan skjuter i höjdled om ni förstår vad jag menar. Fortfarande i duken men på utsidan av lådan. Spelar nog egentligen ingen roll hur jag gör för sandlådan var billig och det är inte hela världen om den skulle behöva rivas/ersättas längre fram.

Finns det något korrekt sätt, hur skulle ni göra eller har gjort? Markduk inom eller utanför sandlåda? 1 eller 2?

Skiss som visar två metoder för att placera markduk under en sandlåda, metod 1 visar duken utanför och metod 2 inuti lådans väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hanson#16
  • Laddar…
Om sandlådan skall användas av barn så tycker inte jag att det spelar så stor roll om duken ligger enligt 1 eller 2, efter något års lek så är lådan omringad av sand oavsett alternativ.
Om du vill undvika att sandlådan rör sig när man går på kanten så kan du slå ner stolpar på insidan av hörnen och skruva fast lådan i dessa.

• Gilla
Poxeman
  • Laddar…
Läser och läser din frågeställning, klockan är mycket och jag fattar nada men vi har markduk enligt din bild 2 i vår "färdiga" sandlåda med lock från Byggmax.

• Gilla
Snicklas
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Läser och läser din frågeställning, klockan är mycket och jag fattar nada men vi har markduk enligt din bild 2 i vår "färdiga" sandlåda med lock från Byggmax.
Jag tänker att riskerna med de båda är följande:
Två schematiska illustrationer av sandlådor som visar risker med och utan markduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1) Sandlådan "förskjuts" iom att sand sätter sig under sandlådan. Men å andra sidan kommer inga växter in i sandlådan.
2) Växter tränger in emellan sandlåda och markduk och kommer upp i sandlådan längs innerväggarna. Men å andra sidan kommer ingen sand under sandlådan.

Börjar tycka att 2 verkar bättre. Hellre lite gräs längs kanterna i lådan än att hela lådan förskjuts.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi gjorde som bild 1, fast jag häftade fast markduken i sandlådans utsida(y)

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Är inte 4-åringens möjlighet att gräva till Kina lite väl begränsad i en sandlåda med markduk?
Slår ett slag för den fria leken framför den perfekta trädgården…. :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Maasken och 7 till
  • Laddar…
Lade duken som alternativ 2, tänkte inte ens på annat.
Om inte annat känns det lättare att rycka gräset som kommer upp än att skotta tillbaka sanden.
Å andra sidan kommer mängder med sand att hamna utanför ändå, det är liksom en naturlig följd av att ungarna leker i lådan...

Claes Sörmland
Sandlådan är inte så kul om några år och då ska den läggas igen. Då är det skönt att slippa trassla med att få upp den där duken. Så jag föreslåt duklöst.

Se kommer inte ogräs underifrån utan ovanifrån med frö. Men mullvadsungarna kommer att hålla ogräset borta.

• Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Varför inte använda båda varianterna , dubbla dukar !

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sandlådan är inte så kul om några år och då ska den läggas igen. Då är det skönt att slippa trassla med att få upp den där duken. Så jag föreslåt duklöst.

Se kommer inte ogräs underifrån utan ovanifrån med frö. Men mullvadsungarna kommer att hålla ogräset borta.
Men så när man lägger markduk under marksten är det för att förhindra frön från att komma igenom ovanifrån och slå rot i jorden under? Jag trodde det var tvärtom, bl.a. för att förhindra frön och gräs att växa igenom underifrån.

Claes Sörmland
P Plantarn skrev:
Men så när man lägger markduk under marksten är det för att förhindra frön från att komma igenom ovanifrån och slå rot i jorden under? Jag trodde det var tvärtom, bl.a. för att förhindra frön och gräs att växa igenom underifrån.
Nej det har inget med ogräs att göra utan dukens syfte är att hindra material att blanda sig med varandra under årtiondena. Lägger du t ex makadam på lera så "äter leran upp" gruset med tiden. Lägger man finare material på grovt makadam så rinner det ned i hålrummen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att just det är en anledning till att ha duk, att lättare kunna ta upp sanden när det väl blir dags att avveckla sandlådan...

Claes Sörmland
tveksamt tveksamt skrev:
Jag tänker att just det är en anledning till att ha duk, att lättare kunna ta upp sanden när det väl blir dags att avveckla sandlådan...
Jag hoppas bara det inte finns träd ellet buskar i närheten. Jag har haft ett litet helsike att få bort gammal markduk som faller isär och är helt genomrotad av träd- och buskrötter.

Vad ska TS göra när barnen grävt sig ner genom sanden och ”skadat” markduken?
Mina barn hittade en elkabel långt under sandlådan.

När lådan ska avvecklas sprider man bara ut det som är kvar av sanden, det är så man sköter en golfgreen.

Som TS skrev så är det här att göra enkla saker mer komplicerat.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Vad ska TS göra när barnen grävt sig ner genom sanden och ”skadat” markduken?
Mina barn hittade en elkabel långt under sandlådan.

När lådan ska avvecklas sprider man bara ut det som är kvar av sanden, det är så man sköter en golfgreen.

Som TS skrev så är det här att göra enkla saker mer komplicerat.

Protte
Just i mitt fall är det ingen risk att de kommer till vare sig Kina eller elkablar, på sin höjd nås berg om de är ihärdiga nog.

Helt rätt om kompliceringen. Ibland unnar man sig ;) På rak arm då, hur skulle du gjort, 1, 2 eller något annat? Med markduken som måste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.