Hej,

Har gjutit egna plintar för att bygga ett staket.
Stolpskon sattes på plats när röret var fyllt med betong.
Betongen är stenhård och härdat ca 3 dagar nu, men problemet är att stolpskon känns lös och "dallrar " lite, mer kännbart när stolpen är på plats, men absolut för mycket "daller".

Vad har blivit fel?
Kan man göra något för att "reparera" det.

Tack på förhand.

//Mats
 
En lösning kan vara att dra ur skon. Ner med kemankare och sätt tillbaka skon.
 
Är det en stolpsko med bara en pinne, och den är troligen galvad?
Galv har dålig vidhäftning mot betong och har du dessutom blandat med lite för mycket vatten så går skon att dra ur.
Som skrivet, kemankare löser problemet.

men blir det inte vingligt staket med bara en pinne längst ner?

Protte
 
Problemet är att skon sitter väldigt hårt när jag provar att dra ut den.
Har inte fått ut den.

Ja, galvad stolpsko med 1 pinne.

Det känns precis som det är luft runt stolpskon nere i plinten.

//Mats
 
Sitter den löst måste den ut och monteras tillbaka med kemankare. Pressa ur den med en hävarm, hammare eller liknande. Eventuellt borra upp hålet. +2mm av diametern på skon.
 
Men nu får vi kanske ta hjälp av gravitationen, staketet kommer ju inte hoppa upp ur betongen, går den inte att dra och lirka ut så räcker väl det.

Jag är mer orolig att den där 15-20 mm pinnen kommer att böja sig när man lutar sig mot staketet.

Protte
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.