Hur kapar man enklast lecablock så att man får en snygg snittyta? (Med begränsad utrustning bör tilläggas.)

Fogsvans, bågfil eller annat? Hur illa slits en såg om man försöker med det?

En vanlig såg är typ slut innan du är igenom hela, men det finns ju sågar som är anpassade till just det du tänker göra

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag har två stycken block bara, som ska delas på mitten.

Inköpta för sammanlagt 60 kr. Kan ju inte lägga ut en förmögenhet på kapandet...

L
jarlh jarlh skrev:

Inköpta för sammanlagt 60 kr. Kan ju inte lägga ut en förmögenhet på kapandet...
En gammal fogsvans att gnaga med är det sista tipset tror jag

jarlh jarlh skrev:

En fogsvans på loppis för 10:- eller närmaste jula, biltema..... Max 50:- för en såg, den räcker bra till att dela två lecablock, dela inte klyva.

Det går alldeles utmärkt med vanlig fogsvans, den biter bra igenom första blocket, ganska slö men fungerar på minst tio block, tar bara längre tid.

Mvh P-A

• Gilla
Carl 1918
  • Laddar…
Har du ingen rondell? Köp en billig kapskiva för Sten så går det fint

Jag brukar använda ett löst yxhuvud och en hammare. Man håller yxhuvudet emot blocket och knackar på det med hammaren. På det viset gör man en anvisning varvet runt. Sedan slår man hårdare så att blocket spricker av. Inte lika jobbigt som med fogsvans och verktygen blir inte utslitna bortom räddning efter två snitt.

• Gilla
Nickesv och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag brukar använda ett löst yxhuvud och en hammare. Man håller yxhuvudet emot blocket och knackar på det med hammaren. På det viset gör man en anvisning varvet runt. Sedan slår man hårdare så att blocket spricker av. Inte lika jobbigt som med fogsvans och verktygen blir inte utslitna bortom räddning efter två snitt.
Det är nog det enklaste förslaget hittills, frågan är hur bra snitt ts vill ha, annars så är det +1 på dej från mej, hej, hej...

Hmm, kanske dags att jag skall natta mig.

/P-A

Köp en lättbetongsåg. Kostar ett par hundra, ger ett rakt och fint snitt och den behöver inte kasseras efteråt.

Jag ska till betongindustrin på måndag och få dem kapade professionellt.

Kap med diamantklinga och sedan tigersåg med lecablad, speciellt om man har hårdare leca 5MPa och uppåt. Annars funkar yxan bra enligt tidigare inlägg.

jarlh jarlh skrev:
Jag ska till betongindustrin på måndag och få dem kapade professionellt.
Varför fråga isåfall? :thinking:

• Gilla
  • Wow
aweste00 och 2 till
  • Laddar…
optimum
A Alko skrev:
Du är kul.:D

Inlägg på något som avhandlades januari 2018

• Gilla
aweste00 och 2 till
  • Laddar…
A Alko skrev:
Jag köpte lecablocken 4 jan 2018, och startade även tråden för att jag undrade hur jag skulle kapa lecablocken snyggt, enkelt och billigt.

Dagen efter kontaktade jag min släkting och frågade om jag kunde komma förbi betongfabriken och få det fixat. Han svarade ja, och jag skrev då inlägget om att jag skulle till betongindustrin, för att ingen skulle behöva engagera sig mer i tråden.

Betongfabriken var stor, mörk och rätt skitig. Kapa lecablock snyggt var inget problem för ett proffs med proffsutrustning. Dessutom var detta både gratis och enkelt, för mig.

Sedan spraymålade jag lecablocken och klädde in dem i gumminät (halkskydd). Bästa och billigaste högtalarstativen.

• Gilla
aweste00 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.