Hej!
Vi ska bygga ett ganska sedvanligt enplanshus där ena huskroppen är cirka 11m lång och 7.5m bred med 30 graders taklutning. Eftersom vi har tänkt att ha öppet upp till nock gick vi på spåret att köra med saxtakstolar, men vår arkitekt sa att vi istället skulle köra på nockbalk av limträ. Av dessa 11m kommer allt vara öppet upp till nock, däremot kommer endast 5m vara "öppen yta" (vardagsrum), då resterande 6m kommer ha en bärande vägg.
Vi påpekade att vi har valt bort det p.g.a. att vi alltid trodde att en nockbalk var synlig invändigt, men arkitekten menade på att det är fullt möjligt och ganska vanligt att man bygger in balken utan att förlora vinklingen i nock. För att förklara det lite bättre har jag bifogat en lånad konstruktionsbild från ett attefallshus (notera att det är större lutning än 30 grader på bilden
.
Till min frågor;
Vi ska bygga ett ganska sedvanligt enplanshus där ena huskroppen är cirka 11m lång och 7.5m bred med 30 graders taklutning. Eftersom vi har tänkt att ha öppet upp till nock gick vi på spåret att köra med saxtakstolar, men vår arkitekt sa att vi istället skulle köra på nockbalk av limträ. Av dessa 11m kommer allt vara öppet upp till nock, däremot kommer endast 5m vara "öppen yta" (vardagsrum), då resterande 6m kommer ha en bärande vägg.
Vi påpekade att vi har valt bort det p.g.a. att vi alltid trodde att en nockbalk var synlig invändigt, men arkitekten menade på att det är fullt möjligt och ganska vanligt att man bygger in balken utan att förlora vinklingen i nock. För att förklara det lite bättre har jag bifogat en lånad konstruktionsbild från ett attefallshus (notera att det är större lutning än 30 grader på bilden
Till min frågor;
- Är det faktiskt möjligt att göra på detta sätt när man bygger villa/året runt-hus?
- Finns det några risker?
- Förmodar att ett takisoleringutrymme om 400-500 mm fortfarande är möjligt?
En annan del av huset är cirka 7.5m långt och 7m brett, men där finns det inget riktigt stöd för att ha en ej synlig nockbalk, och då menade arkitekten på att man får köra med stålbalk om man vill uppnå samma resultat som ovan.
- Finns det ingen annan typ av balk som skulle klara av detta?
Redigerat:
Tack för snabbt svar! Efter mycket om och men lutar jag ändå åt att ev. använda saxtakstolar, dels för att det känns enklare ur konstruktionsperspektiv (ex. lättare dragning av FTX-ventilation), men med nackdelen att det troligtvis kostar lite mer.W witten skrev:
@witten: Om man mot förmodan skulle köra med nockbalk, vet du ifall det endast krävs förstärkning längs med nocken i bottenplattan eller krävs det även vid ytterväggar?
Det är fullt möjligt och relativ vanligt med nockbalk om man vill öppna ut till nock. Skull nog gissa att nockbalkslösningen blir billigare än med saxtakstolar. Nockbalklösningen ger mindre belastning på ytterväggarna än saxtakstolar, dock får man en pelarkonstruktion i ändarna på nockbalken att ta hänsyn till. Är nockbalken lång eller att man vill hålla nere dimensionen på den så kan det bli ytterligare pelare. Takisolering på 4-500 mm är möjliga. Din fråga 4:a förstår jag inte riktigt vad du är ute efter, du får gärna förklara lite mer där.
Angående din fråga om bottenplattan så brukar alla bottenplattor vara kantförstyvna, dvs förstärkta där det kommer ner laster och det gör det längs ytterväggarna men även vid pelare som krävs för nockbalken upplag.
Angående din fråga om bottenplattan så brukar alla bottenplattor vara kantförstyvna, dvs förstärkta där det kommer ner laster och det gör det längs ytterväggarna men även vid pelare som krävs för nockbalken upplag.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En takkonstruktion med nockbalk har fördelen att man kan utnyttja rymden i taket utan att störas av hanbjälkar eller stödben mm. Nockbalken vilar på två eller flera pelare som för ner taklasterna till grunden. Grunden måste vara utformad fför att tåla de punktlaster som uppstår vid pelarnas upplag. Detta är inget större problem i samband med ett nybygge. Då kan man också lätt lyfta in stora balkar med kran. Bara för att man har en nockbalk måste man inte ha öppet till nock överallt. Nockbalken innebär ingen begränsning i isoleringstjocklek i yttertaket. Det går att åstadkomma ganska stora spännvidder då till priset av grova dimensioner på nockbalk och takbjälkar.
Saxtakstolar är en slags fackverkstakstolar som samtidigt tillåter användning av en del av takvolymen. Den praktiska begränsningen i spännvidd ligger på 12-15 m. Saxtakstolar kan vara bra om man vill ha plats för dolda ventilationskanaler. De kan placeras (rätt dimensionerade) på större c/c avstånd än normalt.
Vill man jämföra nockbalk med saxtakstolar prismässigt bör man nog räkna på det i det enskilda fallet. Med ett breddmått på bara 7,5 m, som i TS fall, är nog saxtakstolar inte den mest optimala lösningen, fast det är en gissning. Jag tycker man ska hålla sig till en takkonstruktion i varje byggnadsvolym.Om man inte är väldigt duktig bör man nog inte experimentera för mycket med olika taklutningar mellan olika byggnadskroppar heller.
Saxtakstolar är en slags fackverkstakstolar som samtidigt tillåter användning av en del av takvolymen. Den praktiska begränsningen i spännvidd ligger på 12-15 m. Saxtakstolar kan vara bra om man vill ha plats för dolda ventilationskanaler. De kan placeras (rätt dimensionerade) på större c/c avstånd än normalt.
Vill man jämföra nockbalk med saxtakstolar prismässigt bör man nog räkna på det i det enskilda fallet. Med ett breddmått på bara 7,5 m, som i TS fall, är nog saxtakstolar inte den mest optimala lösningen, fast det är en gissning. Jag tycker man ska hålla sig till en takkonstruktion i varje byggnadsvolym.Om man inte är väldigt duktig bör man nog inte experimentera för mycket med olika taklutningar mellan olika byggnadskroppar heller.
Liknande trådar
-
Plejd/Shelly till befintligt LED-system
Belysning -
Trumman fastnat med öppningen ej synlig på toppmatad tvättmaskin
Vitvaror -
Hur armerar jag jord/sand för min robbotgräsklippare? (ej synligt)
Trädgård allmänt -
Ångspärr under nockbalk eller ej?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygger i lösvirke. Taket ej på & det börjar bli synlig mögel på reglar. Vad göra?
Lösvirke & Timmerhus