35 996 läst ·
14 svar
36k läst
14 svar
Limma gipsskiva
Funderar på att limma upp 6mm gipsskivor på en lättbetongvägg, skall tapetsera där sedan.
Undrar vilket lim som jag isåfall bör använda mig av.
Undrar vilket lim som jag isåfall bör använda mig av.
Ardex S48, Casco Boardfix eller Maxit Serpo 616 till exempel. Dessa är av typen som vispas med vatten och sedan kammas ut över hela väggen. Är det en plan och fin betongvägg fungerar det säkert utmärkt med sättlim som dras ut i strängar istället. Det blir oerhört mycket billigare.
Bauhaus sa PL400, duger den?
Vad är det för fel på helt vanligt kakelfix ?
Löjligt billigt jämfört med ovannämnda alternativ.
Casco boardfix ex är en specialprodukt för limning av gips mot spånskiva och andra "svåra" material.
Du behöver inga specialprodukter, vanligt fix är grymt bra.
Kakelfix fäster kakel mot lättbetong och det fäster kakel mot gipsskiva så jag ser ingen anledning att det inte skulle fästa gips mot lättbetong. (så länge du inte berättar det för fixet förstås)
Prima lättbetongen innan bara med ex Cascos vanliga primer utspädd ca 1:3 eller 1:5, minns ej exakt men det står på flaskan.
Jag har renoverat ett tiotal badrum på detta vis för att det är så väldigt mycket snabbare än att putsa med ex gipsputs.
PL 400 blir tokdyrt det också om väggen är ojämn.
mvh
Löjligt billigt jämfört med ovannämnda alternativ.
Casco boardfix ex är en specialprodukt för limning av gips mot spånskiva och andra "svåra" material.
Du behöver inga specialprodukter, vanligt fix är grymt bra.
Kakelfix fäster kakel mot lättbetong och det fäster kakel mot gipsskiva så jag ser ingen anledning att det inte skulle fästa gips mot lättbetong. (så länge du inte berättar det för fixet förstås)
Prima lättbetongen innan bara med ex Cascos vanliga primer utspädd ca 1:3 eller 1:5, minns ej exakt men det står på flaskan.
Jag har renoverat ett tiotal badrum på detta vis för att det är så väldigt mycket snabbare än att putsa med ex gipsputs.
PL 400 blir tokdyrt det också om väggen är ojämn.
mvh
Det är inget fel på vanligt kakelfix i det här sammanhanget, vidhäftningsmässigt, men att det har en betydligt större restfukt som inte binds kemiskt när det brinner. Denna restfukt behöver torka ut, och kan under olyckliga omständigheter orsaka mögelbildning i kartongen.
Skall sätta upp skivorna idag, men började fundera när jag såg en bild i en tidning, spelar det någon roll om jag sätter skivorna på höjden eller längden?
Hur skulle du göra om det satt tapeter på en lättbetongvägg som ska kläs med gipsskivor? Jag funderar på att använda sättlim(typ pl400) då jag är rädd att vattenblandade bruk kan göra så att tapeterna lossnar. Brukar du fästa gipsen temporärt med någon spik eller skruv under torktiden?jon_h skrev:
Jag har satt massor med gips med Ardex S48. Både på tapetserade väggar och rena lättbetongsväggar. Bara inte tapeten sitter löst (riv bort det som är löst) så är det inga problem. Skivorna brukar sitta om man pressar dom lite mot väggen några sekunder, sen hugger limmet utan problem. Det är suveränt! Praktiskt om väggarna inte är i lod också, då kan man justera gipsskivan med hjälp av lite extra S48 där det behövs.
Ja visst är en säck på 25kg dyr! Men den räcker länge. Jag upplever det som ett drygt lim. Det har ju en fluffig och härlig konsistens.
Gammal tråd! Men jag gör ett försök då i den då det berör samma ämne.
Är det någon som har vana av både Ardex S48 och Casco Boardfix som rekommenderats ovan för limning av gipsskivor? Det ser ut att vara en mycket stor skillnad i pris så tänkte att det borde vara någon skillnad mellan dem.
Jag har ca 120 m2 väggyta av rätt så ful/skrovlig lecablock. De är inte säkert att de är helt lod i väggytan så lite rätning av väggen behöver nog göras på vissa ställen med gipsskivorna. All vägg är ovan mark och med mycket god isolering på utsidan.
Tack på förhand!
/Johannes
Är det någon som har vana av både Ardex S48 och Casco Boardfix som rekommenderats ovan för limning av gipsskivor? Det ser ut att vara en mycket stor skillnad i pris så tänkte att det borde vara någon skillnad mellan dem.
Jag har ca 120 m2 väggyta av rätt så ful/skrovlig lecablock. De är inte säkert att de är helt lod i väggytan så lite rätning av väggen behöver nog göras på vissa ställen med gipsskivorna. All vägg är ovan mark och med mycket god isolering på utsidan.
Tack på förhand!
/Johannes
Klicka här för att svara