Hej har rivit både panel och fönster på mitt hus.
förra panelen satt direkt på reglarna utan luftspalt.
nu ska jag börja montera spikläkt innan liggande panelen, blir en 28mm luftspalt.
Hade tänkt göra likt bifogad bild och köra endast utvändig salning som foder och inget fönsterbleck ovan fönster.
Behöver jag lämna mellanrum mellan panel och spontat tak för att få luftgenomströmning korrekt?
Jag har ju luftspalt under vid sockeln men behövs uppe vid taket också?
Den förra panel utan luftspalt hade dock panelen upptryckt hela vägen upp till spontade taket
Även en fråga till: mellan fönsterna blir kort liggande panel med två smalare spikläkt i kanten så luft kan vandra vidare mellan läkten enl. Röda pilarna men räcker det ? Hur ska jag annars få mer luft upp till fasadpanelen ovan fönsterna?
förra panelen satt direkt på reglarna utan luftspalt.
nu ska jag börja montera spikläkt innan liggande panelen, blir en 28mm luftspalt.
Hade tänkt göra likt bifogad bild och köra endast utvändig salning som foder och inget fönsterbleck ovan fönster.
Behöver jag lämna mellanrum mellan panel och spontat tak för att få luftgenomströmning korrekt?
Jag har ju luftspalt under vid sockeln men behövs uppe vid taket också?
Den förra panel utan luftspalt hade dock panelen upptryckt hela vägen upp till spontade taket
Även en fråga till: mellan fönsterna blir kort liggande panel med två smalare spikläkt i kanten så luft kan vandra vidare mellan läkten enl. Röda pilarna men räcker det ? Hur ska jag annars få mer luft upp till fasadpanelen ovan fönsterna?
Redigerat av moderator:
Jadu. Luftspalt eller inte beror på mycket. Det bråkas om detta. Men kan svara att det i dom flesta fall görs en spalt mellan fasadpanel och takets råspont. Men det ser ut som du ska bräda in takfoten? Såfall finns flera varianter. Sätta nät sen brädor med glipa emellan. Eller sätta tätt och sen ha glipan längst ut mot tåbrädan.
Inga planer på att bräda in än...J jonfre89 skrev:Jadu. Luftspalt eller inte beror på mycket. Det bråkas om detta. Men kan svara att det i dom flesta fall görs en spalt mellan fasadpanel och takets råspont. Men det ser ut som du ska bräda in takfoten? Såfall finns flera varianter. Sätta nät sen brädor med glipa emellan. Eller sätta tätt och sen ha glipan längst ut mot tåbrädan.
Har sånna nerfrästa gamla krokar i sponten.
problemet var att det fattades hängränna när jag flyttade hit så fick sätta någon provisorisk fotbräda.
Hade tänkt lämna en 5mm springa i överkant med insektsnät bakom.
på undersidan ska va fullt öppet mellan de stående spikläkten med musband emellan.
Men luften upp till övre partiet under fönsterna kan bara ta sig mellan fönsterna som efter 2st spikläkt mellan fönsterna kommer va 50mm ungefär.
Räcker det för att föra upp luft?
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara

