En ha läst en massa bra är det dags att ställa första frågan.

Jag ska bygga ett plank runt tomten och har en idé gällande infästningen av stolpar som jag vill bolla med er.

Idag har jag ett staket runt tomten som sitter på gamla hederliga stålstolpar som är fastgjutna i betongplintar. De har suttit där länge, vi flyttade in för 12 år sedan och och de var inte direkt nya då heller.

Det jag funderar på är om jag kan såga av stolparna längs betongen och sedan sticka ner en stolpsko och fylla på med betong. Jag stoppade ner en måttstock i stolpen och det finns ca 15-20 cm hålrum att gjuta i och diametern är ca 4 cm

Plintarna sitter som berget och kan man slippa kräva upp den bara för att gjuta nya plintar vore det ganska skönt.

Gör jag det för lätt för mig och plankfan rasar vid första vindpust eller tror ni det kan funka?

Planket kommer vara 180 högt, bifogar ritning på planket och snabb skiss på hur jag tänker.
 
  • Ritning av ett plank med horisontella brädor och vertikala stolpar, detaljerad skiss på plankets konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en stolpsko infogad i en befintlig betongplint för montering av staketstolpe.
tompax
RikDem RikDem skrev:
En ha läst en massa bra är det dags att ställa första frågan.

Jag ska bygga ett plank runt tomten och har en idé gällande infästningen av stolpar som jag vill bolla med er.

Idag har jag ett staket runt tomten som sitter på gamla hederliga stålstolpar som är fastgjutna i betongplintar. De har suttit där länge, vi flyttade in för 12 år sedan och och de var inte direkt nya då heller.

Det jag funderar på är om jag kan såga av stolparna längs betongen och sedan sticka ner en stolpsko och fylla på med betong. Jag stoppade ner en måttstock i stolpen och det finns ca 15-20 cm hålrum att gjuta i och diametern är ca 4 cm

Plintarna sitter som berget och kan man slippa kräva upp den bara för att gjuta nya plintar vore det ganska skönt.

Gör jag det för lätt för mig och plankfan rasar vid första vindpust eller tror ni det kan funka?

Planket kommer vara 180 högt, bifogar ritning på planket och snabb skiss på hur jag tänker.
Det beror lite på hur långt ner befintliga plintar går, men idén är ju vettig, och jag skulle nog prova att göra så just för att tillvägagångssättet är så otroligt enkelt. Går det åt helvete så får man väl bara gräva runt dessa och gjuta runt så de blir där, men säger du att de sitter som berget så borde det hålla bra redan från början tycker jag.

Jag tycker inte du har något att förlora på att göra på det vis som du beskriver.

Kapa av stolparna så långt det går, stoppa ner stolphållarna så långt det går, fixera dessa i rätt läge så de är i lod och våg, och häll i expanderbetong. Du måste i princip köra med expanderbetong för att detta skall bli bra.
Täck gärna med lite plast runtom och vattna de närmsta 2-3 dagarna så gjutningen blir riktigt bra.

Tror det kan bli toppen detta. Enda som kan hända är väl att själva metallgodset från de avkapade stolparna börjar rosta runt gjutningen men det är väl ett framtida problem i så fall. Av samma anledning tycke jag du kan hälla på såpass med betong att det med råge täcker metallen, så slipper den bli utsatt för mycket fukt. Tänk på att expanderbetong rinner något otroligt så lägg en liten fördämning av jord eller liknande runtom, så betongen blir där och täcker metallen.

Hoppas detta blir ditt bästa svar! Lycka till med projektet! :)
 
Du behöver ha minst två infästningar för stolpen, kommer aldrig att få stabilitet i det annars. Använd den här typen så kommer det bli betydligt stadigare. https://www.byggmax.se/plintjärn-p729168
Betongplintarna kan du använda om de sitter så stadigt som du beskriver det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
tompax
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Du behöver ha minst två infästningar för stolpen, kommer aldrig att få stabilitet i det annars. Använd den här typen så kommer det bli betydligt stadigare. [länk]
Betongplintarna kan du använda om de sitter så stadigt som du beskriver det.
Fast han kan omöjligen få ner 2 st sådana, med 95 mm mellanrum (stolpens tjocklek), i de befintliga plintarna. Han kan endast få ner stolphållare med en centrerad stång.

Det han kan göra, är att göra som jag skrev, och i så fall komplettera med diagonalstag som förankras till nya fundament ca. 30-40 cm innanför planket. Dessa kan man sedan fästa på varje stolpe, vartannat stolpe, eller var tredje stolpe, lite beroende av hur pass stabilt det är från början. Är det mycket stabilt, kanske det räcker var 3:e stolpe. Är det väldigt vingligt, ja, då är ju varje stolpe lämpligt, osv.
 
Claes Sörmland
Plank på stolpskor är ett ostadigt vingel. (Jag har testat.)

Minst två plintjärn som skruvas fast på varje sida av stolpen om det ska bli stabilt. Eller gjut fast den tryckade stolpen direkt i marken.
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Bygga med stolpskor för ett 180cm högt plank är bara att glömma. Det kommer svaja extremt och vika sig vid en mindre blåst....

Visst kan du stadga det med diagonala stöttor, men hur snyggt är det?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.