Byggmaterial & Byggteknik
NiklasLundstedt: Hej, Har fått k-ritningar från konstruktör. Jag är absolut ingen expert men tycker inte att jag behöver kila in en HEA 200 Balk i konstruktionen då jag skall ta bort en yttervägg ca 5m mellan 2st IPE 140 balkar som bär överliggande bjälklag. Hemskt tacksam för synpunkter! [bild] [bild] [bild]
Trrttsch: Jag spekulerar vidare... :) Hittade den här i en annan tråd. Kanske förankra med några plattjärn och expanderbult. [bild] https://www.byggahus.se/forum/threads/goera-oeppning-i-murad-vaegg-utan-att-det-rasar.190478/#post-1587238
Harald Blåtumme: Får bara tillägga till denna tråd att jag har haft stor nytta av att ha skruvat med bra rostfri skruv. Dels för att fixa avbrott på decklights, dels för att fixa ett ventilationsrör från källarens tvättstuga som inte kunde förutses när altanen byggdes för några år sedan. Så otroligt smidigt att bara demontera och återmontera vid behov, helt problemfritt. Att det kan vara
Chr3: [citat] :rofl: ”svaret på”! Inget annat.. ”..hittat svaret på ritningen”
Nicana.xx: Vi bygger just nu en altan och tänkte bygga ett skärmtak på 3*5 meter över en del av altanen. Vi tänker oss 3 stolpar 95*95 och 5 takstolar 45*145 cc 100, enkelt kanalplasttak. Men hur ska ”grundläggningen” för stolparna utformas? Det måste ju tåla en del snö då vi bor i Norrbotten. Dimensioner i övrigt på bärlina och bärregel? Där har vi tänkt 45*170 resp 45*70. Vi har
ofrivillige_hantverkaren: Bättre så, smart att undvika borra genom. Tack för din feedback så länge!
oakleafh: [bild] [bild] Hej, Har en begagnad spiraltrappa i galvat stål som jag tänkte montera till en vindsvåning på utsidan av en byggnad. Byggnaden är cirka 100 år gammal och uppförd med dubbla tegelmurar (kanalmur). Fasadteglet är kramlat till innermuren och som jag förstår det så är inte yttermuren/fasaden lämplig att förankra tunga saker i. Den lär framför allt inte klara större
Snickerick: Hejsan Har försökt komma i kontakt med Pif Specialsnickeri o Bygg för att beställa lärk-trall. Har provat telefon, begärt offert på deras hemsida och bett att bli uppringd på deras hemsida, sedan någon dryg vecka. Men inte hört ett knyst. Någon som vet nåt om företaget. Finns det inte längre eller?
ReefJunkie: [citat] Det skulle jag aldrig våga att ha flera hundra kilo som bara vilar på baksida plus vänster och höger vägg. Det finns ju inget framtill som håller upp och hjälper till att utjämna vikten. Så du gör nog helt rätt i att bygga något extra för att hålla upp. Just in case! :)
frma71: @Snappahaneklanen Vet du om kallflytninig ett problem för härdplaster som epoxy och polyester också ?
Ulf.T: Källarbjälklaget är betong (gissningsvis oarmerad), bjälklaget mellan källare och entrévåning är träbjälklag inte betong. Jag arbetar inom bygg men mest inom projektledning så konstruktionsböckerna har samlat damm i rätt många år. Min tanke är att ersätta takstolarna med nya balkar som ska klara att bära från yttervägg till yttervägg när den dagen kommer för övervåningen,
injonil: För att återkoppla kan jag säga att det var mycket jobb att tvätta fogarna till dessa plattor. Mycket fog kvar på plattorna som behövde tvättas bort och jag fick göra det i två omgångar, första som vanligt efter en halvtimme eller så, andra omgången ca 2h senare. Antagligen inte optimalt och kan säkert resultera i färgskiftningar i fogarna.
Guybrush666: [citat] Ja bilden var inte den bästa måste jag erkänna. Bifogar bättre ikväll. Men det är baksidan på ett väggskåp vi ser. Och den regeln på bilden sitter egentligen högst upp i skåpet. Alltså den regeln som jag kommer hänga på skenan på väggen (alternativt bara skruva genom regeln upp på väggen då det är plyfa bakom gips). Men vi behövde skära ur skåpen för att låta
Svanteman: Vet inte hur länge plåten klarar men med hyfsad dränering säker 30år+ Men tänk på att det är 16m³ flytboj du sänker ner, den kommer vilja flyta upp så förankra den väldigt väl nedåt med jordankare eller ner i berg helst. Alternativt fyll den med sjukt mycket vin!
vedklyv: Och fingra inte på denna, då kan du bli åtalad och skadeståndsskyldig.
justusandersson: Det är för låg kvalitet på ritningen. Viktiga uppgifter går inte att läsa. Det måste ha varit högre upplösning när du fick ritningen från Byggnadsnämnden. Gör ett nytt försök.
volvo51: Du kan foga med latex men det kommer antagligen att röra på sig.
steppen7: Ankarskruven kan möjligen ha dragits för hårt, men träskruven har ju en skalle likt trallskruv som går ner i träet. Där stoppar man när den är lagom försänkt och den måste den ju tåla.
Livslärlingen: Jag har alltså köpt mitt första hus. Superspännande!! Och väldigt väldigt mycket nytt att lära. Jag tänkte i min enfald att "Ja, men jag lär mig under tiden.." Det gör jag också, men det är så mycket och så svårt. Vart börjar vi då.. Ja, det här rummet till exempel (se bild). Det är ett förråd kopplat till ett annat rum på källarplan. Hur gör jag för att inreda det?
Sastromberg: Tack så mycket hör ni. Det gick fort att få svar. Är ny på forum här. Ska inte göra arbetet själv men ville veta om det går över huvudtaget. Tack för till er båda.
Arne999: Jag ska putsa om muren på huset och tänkte testa att ge mig på det själv till att börja med och ge mig på den "enkla" delen på höger sida av källardörren. Enkel för att putsen verkar sitta och det är sprickfritt. Mitt tips är att färgen inte behöver tas bort om den sitter vilket den gör. (Hur denna skulle gå att ta bort vet ja icke.) Armering ska användas har jag hört men hur
Woodi: Funderade på att renovera grunden nu när resten ska målas o göras iordning. Men när jag började kolla hur bra putsen satt så blev det mer eller mindre att riva ner allt. Så funderade på att sätt skivor istället för att putsa om, men har mexitegel ovansida putsen så utrymmet blir knappt för att få dit en regel för att de ska bli luftning mellan. men tänkte att en platonmatta
byggarätt: [citat] Tjusigt och mycket bra med spåntad EPS limmad i kombination med cellulosa med salt som gnagare o insekter skyr
Ormriauga: [citat] Som du ser i inlägget tidigare drog jag bara ner tapeterna. Har slängt på 6mm renoveringsgips ovanpå tretex och målat. Har i och för sig plockat ner alla pappspända tak och gipsat i stället. Reglade i och för sig upp en ny vägg i ett rum med osb och gips ovanpå kan tilläggas.