M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Lexington skrev:
Vår altan är spikad (förra ägaren för minst 10 år sedan) med vad jag tror är rostfri räfflad spik med kullrig skalle, om jag minns rätt är dom 75 långa.
Sitter som hel*ete och har aldrig någonsin behövd spika ner en enda dom 6 år vi bott här. Bilden är tagen inne i uterummet men det är spikat både ute och inne.
[bild]
Edit: Är något liknande detta, men tycker skallen är mer rund
[länk]
Svenskt trä rekommenderar också kamspik om man inte vill skruva, men jag blev inte så impad när jag provade ”panelspik” på panelen som är likadan eftersom den fullständigt trasade sönder allt man behövde dra ur den.
T ex när man insåg att man satt nåt fel och dragit i spiken halvvägs.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Får bara tillägga till denna tråd att jag har haft stor nytta av att ha skruvat med bra rostfri skruv. Dels för att fixa avbrott på decklights, dels för att fixa ett ventilationsrör från källarens tvättstuga som inte kunde förutses när altanen byggdes för några år sedan.
Så otroligt smidigt att bara demontera och återmontera vid behov, helt problemfritt. Att det kan vara marginellt snabbare att spika istf att skruva vid själva bygget kan möjligen motiveras om man är 100% säker på att det man monterat aldrig behöver demonteras.
Så otroligt smidigt att bara demontera och återmontera vid behov, helt problemfritt. Att det kan vara marginellt snabbare att spika istf att skruva vid själva bygget kan möjligen motiveras om man är 100% säker på att det man monterat aldrig behöver demonteras.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden