Hej
Första tråden här, hoppas kunna få hjälp i detta eminenta forum.

Har en fundering gällande dimensionering av reglar i ytterväggar i samband med tilläggsisolering som vi ska göra på vårt hus. Vi har en lite fundering på att bygga på en våning om kanske 5-10 år och då tänkte jag att det kanske är möjligt att förbereda för detta delvis redan nu när vi ska tilläggsisolera fasaden i sommar.

Så jag tänkte testa mitt resonemang här för att se om jag är ute och cyklar eller inte, kommer att ta det till en konstruktör för att göra slutgiltiga beräkningar men vill gärna testa teorin först. Här är förutsättningarna och min tänkta arbetsgång:

Huset är som sagt ett hus från 1946, liknar ett "egna hems"-hus i stil även om det inte ligger i ett sådant område. Källarplan med murande väggar samt ett bostadsplan med träytterväggar. Ytterväggarna är runt 12 cm tjocka så min gissning är att det är en plankväggsstomme med 2 tumsplank (ska riva upp och kolla så snart dräneringsjobben runt huset är klart). Spännvidden är ca 6,7m.

Vi kommer riva bort befintlig träfasad och sätta upp isolering i två fack (och sedan ny panel). Först stående reglar och sen liggande. Min tanke var då att dimensionera de stående reglarna för att kunna klara av att bära en övervåning någon gång i framtiden.

Har två primära frågetecken som jag inte riktigt får grepp om men tar gärna andra synpunkter också.
  • Dels vilken dimension skulle krävas för att kunna bära övervåningen, min tanke var att använda 45x95-virke. Enligt tabell på träguiden (https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/vaggar/vaggreglar/) klarar 45x95 (C14, cc 600, snözon 2) en spännvidd på 6 meter. Skulle jag gå upp till c24 och cc 450mm så känns det som att jag borde kunna komma upp i 6,7m spännvidd tänker jag utan att räkna på det?
  • Andra frågetecknet är ju att de stående reglarna inte kommer stå på källarväggarna så kraften från de stående reglarna kommer ju behövas "föras" in i den befintliga väggen, räcker det/funkar det att bara skruva reglarna rejält i befintlig vägg, klarar plankväggen av att ta lasterna på det sättet? För att ytterligare bättra på situationen skulle jag ju även kunna sätta ett vinkeljärn under varje stående regel som fästs in i grundmuren?

Blev ett långt inlägg men hoppas någon orkar läsa hela och ge lite input.

Mvh
Ulf

Det mesta talar för att plankväggarna kommer att klara de tillkommande lasterna när du bygger till. Det är viktigare att kolla att källarväggarna som står under hjärtvägen också gör det.

Okej. Tack för svar. Dock verkar det inte finnas några bärande väggar inne i huset utan det bärs från yttervägg till yttervägg. Iaf tolkar jag det så eftersom väggarna i källaren inte står under väggarna på entreplan.

Det har jag svårt att kommentera utan en sektionsritning.

Här är orginalritningarna. I högra delen av huset står förvisso en väggarna ovanför varandra men inte i vänstra delen.

• Sektionsritning av hus med markerade mått, visar väggarnas placering ovanför varandra i husets högra del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Originalritningar av ett hus med markplan och källarplan, inklusive rumslayout och fasader.
    Skapa konto
Kanske bottenbjälklaget består av betong? Takstolarna är garanterat inte självbärande. Hjärtväggarna tar hand om en del taklaster. Det finns en del tekniska utmaningar i att bygga på en våning som gör att du behöver ha tillgång till byggnadsteknisk kunskap. Men omöjligt är det inte.

Källarbjälklaget är betong (gissningsvis oarmerad), bjälklaget mellan källare och entrévåning är träbjälklag inte betong. Jag arbetar inom bygg men mest inom projektledning så konstruktionsböckerna har samlat damm i rätt många år. Min tanke är att ersätta takstolarna med nya balkar som ska klara att bära från yttervägg till yttervägg när den dagen kommer för övervåningen, kanske behövs ytterligare förstärkning på något ställe men tänker mig att man borde kunna nyttja reglarna i tilläggsisoleringen på något sätt. Tänker mig snitten ungefärligt enligt bifogad bild.

• Arkitektonisk ritning som visar tvärsnitt av husvägg och takstolskonstruktion med nya och befintliga element beskrivna.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.