R
rocketlauncher: Grundmur cirka 1,5m tjock resten ovan källare Idag delvis gjutet men även fyllt med sand Tänkte ta bort sanden. Har rivit ut pga kattkiss men finns doft kvar i stommen som jag inte anser att det är en rimlig arbetsinsats att riva ut. Vill gärna minimera luftrörelse främst kring bjälkar med doft. Typ göra "tätt" med plast runt bjälkar!? Hade gärna lagt plast över hela men blir
0 svar · 1,8k läst
·
Ulltand
Ulltand: Hej, Funderar på att lägga ett golv av glas till ett loft. Det är cc 60 mellan bjälkarna. Har hittat ett "staketglas" som är härdat och lamminerat 2x6 mm. Kan det fungera? //Mvh
0 svar · 1,2k läst
C
centermin: a andra sidan star stolpen "pa" syllpapp och betongen, sa den fungerar mest som en stabilisator kan jag tanka mig. [citat]
8 svar · 6,7k läst
H
HannesH: Har börjar sätta takpanel i övervåningen på vårt 1,5 plans hus. Det jag märkte i första rummet var vikten av att få första panelen i rät vinkel. Kan lätt bli lite fel när man kapar till första panelen. Tänkte höra om det finns några bra knep att använda sig av vid utsättning av första panelen/referenspunkterna? Tar tacksamt emot tips generellt när det gäller montering av
0 svar · 1,5k läst
D
Dammråtta: Jo det känns ganska safe. Såg likadant ut när jag borrade ett annat hål också. Men tycker ändå det ryker mer än annan gips jag har borrat i så lite nyfiken är man, om det finns olika sorter eller gammal isolering kanske ger ifrån sig damm i form av rök.
4 svar · 2,4k läst
Matti_75
Matti_75: [citat] Utan att veta om läget för just dina takstolar så klarar takstolarna mer vikt än man kan tro. Fråga din tillverkare så får du veta.
11 svar · 5,0k läst
·
A
akerenyi: Hej! Vi har köpt en lägenhet från 40-talet och håller på med vår första renoveringsprojekt, att snygga till sovrummet. Vi har börjat med att skrapa bort gammal tapet, som visade sig vara ca 4-5 lager tapet med lite färg och spackel emellan, nästan 5 mm tjockt. Nu har vi nakna väggar av vad jag gissar är någon sorts lättbetong (bild 1). Det finns en hel del djupa hål & sprickor i
0 svar · 1,9k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Utan dem är det olåst.
13 svar · 5,0k läst
H
HannesH: [citat] Har läst lite om att folk använt dyckert, men då kanske man ska undvika det. Kanske kan använda min GA18 klammerpistol (kombi, dyckert+klammer) med 5,7x32mm klammer. Har hittat på Moelvens hemsida att rekommendationen är 10x30mm, så 2 st 5,7x32mm på varje plats bör vara mer än nog?
2 svar · 2,7k läst
D
Daniel 109: Japp, det kan jag hålla med om. Min variant är verkligen en lågbudgetlösning.
14 svar · 5,6k läst
·
M
Matsen74: I den grova regeln var golvreglarna infästade. Antar att de även fungerade som infästning av de stående planken som är väggen. En jäkligt stabil och bra ram att bygga huset på... [bild] [bild] Motorsågskedjan lär hålla i 3s så mycket spik som det är.
6 svar · 1,6k läst
·
S
Sthlms_Nellie: Det är redan ett rör som ska ner i hålet:) Vill dock gärna ha en skyddande yta mellan röret och bordet. Fann det jag letade efter nu ikväll, men fortfarande inte på svenska. Furniture/desk grommet, verkar mer räknas som kabelgenomföring, men det blir ändå inte helt rätt. Får bli Amazonköp:)
3 svar · 2,5k läst
H
Hus&Kärlek: [citat] Toppen, tack! Låter enkelt och bra!
6 svar · 1,8k läst
·
J
jesper_t: Tack för trevligt och initierat svar.
2 svar · 632 läst
J
JKrister: Har inget svar men intresserad av vad du får för svar. De stenskivor jag tittat på ska ventileras vilket gör att det är svårt att inte få en tydlig övergång mellan mursten och stenskiva.
1 svar · 1,8k läst
·
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Hej! Jag bygger ett garage med en stomme i siporex-block. På det ligger reglar ovanpå väggarna. På vägg-reglarna ligger sedan balkar på tvären, se bilden. Och där är jag ju. Nu är jag osäker på hur jag ska göra väggen från blocken upp till ovansidan av balkarna... [bild] Min tanke är att sätta någon stenskiva,
0 svar · 796 läst
·
J
justusandersson: Spånskivan är bara ett mekaniskt skydd. Finns det skåp som fullgör den funktionen går det lika bra.
1 svar · 702 läst
·
hscn
hscn: Jag föreslår 6 mm renoveringsgips. Fungerar i mitt tycke mycket bättre än 13 mm i äldre hus. I synnerhet om du inte eftersträvar att allt ska bli perfekt vinkelrätt och "spikrakt". Den tunnare gipsen följer underlaget på ett helt annat sätt. Har noterat att vissa "hatar" renoveringsgips just för att det inte är så stabilt utan mera flexibelt. Jag tycker det är klart bättre att
1 svar · 4,2k läst
·
surris
surris: [citat] Cellplast ska du inte ha någonstans….det är extremt brandfarligt och ska bara gjutas in eller byggas in med brandskydd. Det tryckta virket måste bort det ska man inte ha inomhus. Ska den bara användas vår/sommar räcker absolut 100mm isolering i golv/tak, vägg räcker 70mm. Du bör ju dock ha på lite värme resten av året, inte under 10 grader. Mineralull som isolering
1 svar · 2,1k läst
Härryda2015
Härryda2015: Pilotborra/förborra sen ett stegborr från båda håll borde funka, har du någon plåt eller förstärkning längre in i dörren som inte stegborret når får du ta det med ett hålborr.
3 svar · 1,5k läst
H
HoolaBadoola: Förrresten, säg gärna till om detta är helt fel forum
1 svar · 1,4k läst
J
justusandersson: Ja tyvärr så är väggen faktiskt bärande. Den består av lättbetongelement liksom bjälklaget ovanför. En på många sätt bra lösning men lite oflexibel. Var istället glad för att ni har ett fantastiskt hus med många kvalitéer. Dagens byggande framstår som smäck jämfört med detta hus.
15 svar · 2,7k läst
·
H
Henke110!: [citat] Enligt byggråd så bör man tydligen inte fylla i glipor uppåt bättre att det kan luftas... :thinking:
4 svar · 4,8k läst
·
Totobbe
Totobbe: Tack för svar! Jag skrapade och målade. Det fäste bra tycker jag. Såhär blev resultatet.
2 svar · 2,5k läst
·
J
Jesper Ronn: [bild]
8 svar · 2,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Bra påpekande!
7 svar · 1,6k läst
·
LasseWestren
LasseWestren: Jag har en firma som håller på att dränera huset med gillestuga. Grunden är byggd av lättbetong. När jag kom hem ikväll från jobbet upptäckte jag att fasaden i gillestugan har blivit intryckt av grävmaskinen, hela väggen är täckt av synliga sprickor och mer därtill. Vad bör jag tänka på nu när byggbolaget ska åtgärda detta? Ska en oberoende besiktningsman tas in? Jag har inte
0 svar · 828 läst
·
M
mmx: https://www.wurth.se/produkter/byggbeslag--beslag--stalprofiler/byggvinklarbeslag/stolpsko/stolpsko--/
3 svar · 8,9k läst
J
Johan456: Låt den som ska bredspackla åtgärda dessa smågrejer. Han lossnar locket till uttaget och fyller med t.ex. snabbhärdande pulverspackel. Pluggen slår han av jäms med ytan med en spackel om de sticker ut.
6 svar · 5,9k läst
·
R
richardke: Vi har ett fritidshus byggt 1911. Ej vinterbonat, används bara sommartid och i behov av uppfräshning. Invändiga tak och väggar är fortfarande original pappspända tak och tapeter. Taket målad papp (limfärg) och väggarna som sagt tapeter på spänd papp (orginaltapeter från tiden men numer målade). Har funderingar på hur göra bäst för att fräscha upp lite. Det som alla säger är
0 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.