Hej, håller på och glasar in ett uterum och har en lite öppning högst upp ovanför skjutdörrarna som jag funderar på att sätta Plastglas eller Plexiglas för att öka rymden i det lilla uterummet. Men har då två frågor
1. Vad är skillnaden mellan dessa två material?
2. Vilket material skulle passa bäst som ett ”glasfönster”/täcka en liten öppning?

Bästa material för ändamålet är viktigast men även att det bör vara lätt att jobba med, då jag måste beskära en skiva

Plastglas och Plexiglas är samma sak, Plexi är bara ett varumärke. Akrylplast är ett annat namn och det är den som är lämplig. Finns på typ alla byggvaruhus och Biltema.
Går utmärkt att såga med bågfil eller ett fint blad på sticksågen, ta det lugnt bara

Polykarbonat finns också men det tål inte UV ljus utan specialbehandling

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Plastglas och Plexiglas är samma sak, Plexi är bara ett varumärke. Akrylplast är ett annat namn och det är den som är lämplig. Finns på typ alla byggvaruhus och Biltema.
Går utmärkt att såga med bågfil eller ett fint blad på sticksågen, ta det lugnt bara

Polykarbonat finns också men det tål inte UV ljus utan specialbehandling
Aha, var Biltema jag kikade på och det skiljde ju 100kr på plast/plexiglas men stod typ samma beskrivning på dem

Kollade liye mer noggrant nu och Akrylplasten och Plexiglaset är båda PMMA medans plastglas är SAN men för din del verkar det inte spela någon större roll

• Gilla
Jonas 77
  • Laddar…
Hmmm, jag satt ”trottoarpratarplast” som fönster på lekstugan, det sprack efter ett år.
Hade en bit Lexan/polycarbonat och det funkade utmärkt.

Protte

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Hmmm, jag satt ”trottoarpratarplast” som fönster på lekstugan, det sprack efter ett år.
Hade en bit Lexan/polycarbonat och det funkade utmärkt.

Har du något mer användarvänligt namn på din skiva, eller är det dessa namn man måste söka på?

Är de lätta att beskära osv?

Protte

SAN är lite besvärligare att bearbeta än PMMA då det är lite mjukare. Så länge du bara ska såga det så är det nog lugnt men laserskärning och fräsning är lite svårare med SAN men det går det också

M MatCan skrev:
SAN är lite besvärligare att bearbeta än PMMA då det är lite mjukare. Så länge du bara ska såga det så är det nog lugnt men laserskärning och fräsning är lite svårare med SAN men det går det också
Som jag ser det så är kanterna inga problem att de ej är perfekta då dessa ska/kan gömmas. Däremot så är det bra om det är ett ”glas” som står pall väder och vind utan att bli dassigt

N Nygge72 skrev:
Som jag ser det så är kanterna inga problem att de ej är perfekta då dessa ska/kan gömmas. Däremot så är det bra om det är ett ”glas” som står pall väder och vind utan att bli dassigt
Köp riktigt glas, det enda som håller i längden och kostar lika mycket.
Antingen av en glasmästare eller beställ på nätet.
https://interglas.se/shop/vanligt-klarglas-21s1.html

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Lexan funkar kanon. Men är lite dyrare. Men behåller sin klarhet

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
P perkag skrev:
Lexan funkar kanon. Men är lite dyrare. Men behåller sin klarhet
Lexan är det polykarbonat det eller?

Japp
Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.