Gammal tråd som sagt =)
Undrar hur det har gått, tänkt använda samma lösning, är rädd att möss gillar lösningen.
Är sommarstuga som kommer stå kall stora delar av vintern.

Möss och råttor brukar undvika att gnaga sig igenom frigolit. Har hört att det har något med gnisslet att göra.
Sen har man ju hört rövarhistorier om möss som käkar sig igenom fogskum blandat med glas och de som äter sig genom betong. Men frigolit som trossbotten funkar kanon

Jag ska använda cellulosaisolering, och har idag pratat med en bygghandel som säljer sånt,
han trodde att möss äter upp cellplasten,
Blir inte klok på det här :screwy:

schmakita skrev:
Installera denna i krypgrunden:
[länk]
Kör med sånna hemma, funkar riktigt bra,
problemet är att det är i stugan som jag ska bygga om lite.

ClasseClas
Ser att flera ha öppnat denna gamla tråd, hittade den också genom att jag har letat information hur man bäst gör en trossbotten i en krypgrund bygg rakt ovanpå på ett berg.

Vad jag har sett i flertal trådar är cellplast att föredra i botten eftersom det minskar risken för mögel och att fukt kommer upp men inte mellan bjälklag pga. att det är svårt att få tätt. Men går det att kombinera dessa två?

Skiss av golvkonstruktion med cellplast och mineralullsisolering för krypgrund byggd på berg.

Frågan är, om man använder cellplast i botten, använder mineralull i mitten och sen cellplast ovanpå för att få till mer isolering innan man lägger golvvärmen, finns det risk att man skapar fukt i mineralullen eftersom att cellplasten är tät både ovan och under?

Rent spontant känns ovanstående skiss lite overkill, har ni tips om hur man kan göra konstruktionen enklare (billigare) men ändå ha cellplast i botten och stabilt golv?
titaniums bild på sidan 1 var en bra inspirationskälla att fästa cellplasten direkt i bjälklaget för att hålla upp isoleringen. Totalt bör isoleringen vara 30+ cm.

Redigerat:
  • Gilla
johandrougge
  • Laddar…
Så har kan det se ut anser jag:
Lamellparkett
lump-papp
golvärmerär i aluminiumplåtar
urfräst spånskiva (dyrt och dumt) jag föredrar glespanel 28 x 70 (bättre och billigare)
Diffspärr plastfolie heltejpas noggrant (bra om du får en vattenläcka eller om det kommer ett regnväder innan du fått huset tätt)
Bjälkar, här valde jag masonitebalkar (som numer har ett liv av spånskiva vilket är bättre)
Mineralull (jag valde inblåst lösull, går lika bra att manuellt lägga in mineralullen) En stor fördel med mineralull att den är en bra ljudisolering. här är cellplast helt värdelöst.
Trossbottenskiva här kan man tänka sig att lägga in cellplast på den undre regeln i masonitebalken. Skall vara så styv att den håller att bära mineralullen. Med inblåst lösupp kan trycket bli mycket större och risken är stor att cellplastskivan viker ur sig.
Jag valde en aquapanel som jag fick till extra lågt pris. Det finns trossbottenskivaor av masonite till bra pris, funkar om grunden är välventilerad. Mitt hus står på plintar på berg och det är helt öppet under.
Jag skulle inte lägga in den övre cellplastskivan, inte för att jag är orolig för fukt utan att skivan trycks ihop med tiden pga av laster.

titanium titanium skrev:
Just precis så som du beskriver har jag gjort i vår gäststuga på landet.
Med vanlig spontad frigolit som spikades med gula isolerings-plastbrickor från undersidan och limmad spont.
Bilden är från den nyare delen, men jag satte även på den gamla sneda byggnaden utan problem. Supertätt.
Tjusigt och mycket bra med spåntad EPS limmad i kombination med cellulosa med salt som gnagare o insekter skyr

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.