A
ArneTW: Det är väl som allt annat. Troligtvis kommer du aldrig sakna underlagspappen... tills du gör det. Det är ju ingen stor besparing på att gena. /ATW
1 svar · 1,7k läst
K
keko: Något sent kan jag meddela att jag bytte hela stolpen. Det gick bra.
5 svar · 1,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Äsch då, nu vet du ju att det blir en bra lösning på "problemet" :)
8 svar · 4,4k läst
·
BerraBo
BerraBo: Antar att TS menar hur väggen ska vara rak i förhållande till övriga väggar d v s 90 grader. Är det inte alltför långt till annan parallell vägg så kan man ju mäta samma mått på båda sidorna. Annars brukar det vara vanligt att använda Pythagaroas sats och mäta upp en triangel med relationerna 3:4:5 där 5 är diagonalen.
2 svar · 4,9k läst
·
H
hangun: Har faktiskt aldrig sett en panel dålig på insidan där det saknas luftspalt
6 svar · 34,3k läst
·
Vedspisen
Vedspisen: ...
1 svar · 3,8k läst
Buildgates
Buildgates: Hej Jag håller på med en tillbyggnad till stugan och har nu fått upp limträbalken som ska sitta nocken. Då det ska vara öppet till nock kommer balken att vara synlig invändigt. Nu undrar jag om balken bör behandlas med någon form av lack, olja eller liknande för att skydda ytan under byggtiden. Eller hjälper det att ha en presenning över limträbalken för att inte sol och regna ska
0 svar · 1,6k läst
Larsa
Larsa: ”Vanlig” plank är 50x200 och brukar finnas på bygghandel för proffs (tyP Beijer). Kan säkert finnas smalare också, men det är alltså ohyvlat virke du är ute efter (inte råplan). Allt virke utgår från tum-mått, så 50mm tjockt är 2”, sen bearbetas den till 45mm för råplan, och 43 för hyvlat.
4 svar · 5,5k läst
·
S
Stre02: Tänker att kanske det gör skillnad i upplevelse, om taket ”kryper ner” vid mönstring eller lampor som lyser nära ögonen vid låg takhöjd... eller tvärtom?!
2 svar · 1,4k läst
S
Snickerick: Hejsan En granne har några stenplattor som ligger på hårt underlag. Stenplattorna ligger i våg men underlaget är ojämnt, på vissa ställen ett par centimeter. Det står stolpar på plattorna. Funderingen är om man kan gjuta med expanderbetong under och runt plattorna, och så göra det utan form, eller måste man använda form för att det ska funka?
0 svar · 824 läst
Eklundh
Eklundh: Hejsan. Har sett en del frågor kring detta i forumet, men vill bekräfta att min tolkning fungerar enligt branschens regler. Är även tacksam för andra bra förslag (även alternativ till Platon Blå), har tittat på Nivellgolv men tycker att nedan lösning blir lättare för min del. Med denna lösningen får jag ca 210cm i takhöjd i källaren. En följdfråga som väcktes precis är hur
0 svar · 1,6k läst
L
lostinsweden: Huset byggdes på en liten bergspets ca 10 år men grunden släpper där grusets nivå ligger varför? [bild]
0 svar · 992 läst
·
J
justusandersson: Jag tror det saknar betydelse. I Träguiden anges samma knäcklast i y som i z riktningen för 115x115 limträpelare. Ska man tillverka en limträbalk själv är det många gånger enklare att limma delarna stående.
2 svar · 2,1k läst
pelleandersson
pelleandersson: Nu har jag svaret. Killen jag hade här gjorde fel. Fick köpa flytspackels för 7000kr bara i materialkostnad till ett 15,5 m2 stort rum. Jag hade gjort det mycket bättre själv
13 svar · 2,7k läst
·
Dragon85
Dragon85: [citat] Gamla sortens tryckimpregnering innehöll även arsenik vilket inte är så väldigt hälsosamt. Därav att man inte bör använda gamla telefonstolpar till odlingsbäddar och sådant speciellt inte om det är för ätbara växter.
27 svar · 54,3k läst
·
surris
surris: [citat] Ja du gjuter in slangen. Jag tänkte mest om du inte får till cc300 att du skulle använda flytspackel för att styva upp det. Antingen fortsätter du med cc600 kör golvspånskiva och flytspacklar. Eller cc300 golvspånskiva och golvgips. Eller det jag hade rekommenderat och valt, cc300 golvspånskiva och flytspackel. Beroende på hur konstruktionen av tak och väggar är så är 195mm
7 svar · 4,4k läst
M
_marton_: Absolut! Det skall meddelas Tack för svar!
4 svar · 2,4k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Jag har en konstruktör och kontrollansvarig som ritat hur brandskyddet ska uppfyllas. Jag har inte det mig in i klasserna, men det faktum att jag bygger ihop grannens garage med mitt hus (som har ventileras välj till gavel) sätter vissa krav. I stort sätt är det brandisolering under den vanliga isoleringen 1 meter ut från huset.
16 svar · 6,2k läst
·
Matti_75
Matti_75: Ville bara visa en bild på Webers vita betong som finns att köpa på säck. Vi matris gjöt ett fundament till ett fågelbad.
0 svar · 3,2k läst
·
optimum
optimum: [citat] Helt rätt. Ytterligare ett tips. Allt ska vara mycket rätt i våg och vinkel samt mått. Jag var noga men missat någon mm på ett par ställen och det märker man sedan. Köpte ett bra långpass före och det är ett måste.
25 svar · 13,2k läst
·
Y
Ywonne: Självbärande plåt. Men till min fråga om dimension på läkt. Det blir ju en yta om 3,75 x 5 m som ska ha läkt. Ovanpå lägger vi tillbaka plåten så att vattnet kan rinna av i de djupa spåren. Ska vi ha 45 mm tjocka eller mer?
4 svar · 1,3k läst
V
Vante: Plywood och Toggler i reglarna.
4 svar · 1,4k läst
K
Knoxx: Blev ingen sån skiva, lokala träföretaget ringde firman som gör dom och blev avrådd att använda den till det. Hyvlade ekplank och gjorde skiva ist. Har grillen kvar i sitt stativ bredvid.
5 svar · 15,6k läst
useless
useless: Allra bäst blir det om snedsträvan fälls in i de lodräta bitarna. [bild] Utgår alltid från nedre gångjärnet.
4 svar · 12,3k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: [citat] Tack! Golvet går hela vägen under räcket. Bottenbrädan på räcket är skruvad genom golvet ner i undergolvet (massivt skruvat trägolv).
6 svar · 8,5k läst
·
V
Vlael1: Jag har planer på att ta ner en bärande vägg och göra en avväxling (ca 6m, från träbalk till stålbalk) i en villa och skulle således behöva en konstruktör för att utreda förutsättningarna kring arbetet? Rekommendationer på konstruktörer i göteborsområdet tas tacksamt emot
0 svar · 1,6k läst
M
mmx: Jo, jag har hittat dom, ser bra ut, men ca 2000:-/st och sticker bara ut 150 cm. Hittar heller inga specifikationer. O tittar man på infästningen är det bara två vinkeljärn, borde gå att få samma styrka med rejäla balkskor ?
2 svar · 1,7k läst
·
offlarjon
offlarjon: Köpte för ett antal år sedan ett runt växthus/lusthus från Willab Garden som vi nu tänkte ge lite kärlek & extra omtanke. Dörren har sedan första början varit något skev & därmed varit svår att stänga (utan att lyfta upp dörren något med hjälp av handtaget), men nu har det blivit värre & känner därför att jag måste göra något åt saken. Satte en vinkelhake i
0 svar · 1,0k läst
C
Chentin: Hur har det gått? Själv ska jag göra något liknande. Har ett hus/låda på ca 28 m2 i min maskinhall. Tidigare har det varit ett hund-rum med 4 boxar, men detta ska alltså byggas om till musikstudio/replokal. Jag är bara i planeringsfasen ännu och har MYCKET att sätta mig in i. Hur gjorde du till slut?
15 svar · 3,9k läst
·
J
JFTENG: Hej, I stundande renovering där golv skall bytas, ett gammalt furugolv från 1900-taletsbörjan upptäcker jag att orginal innervägg och orginaltak bestående av panel sitter kvar under gips. Vid föregående renovering (ej gjord av mig) har har man reglat upp väggar samt sänkt tak utan på det gamla. För att jag ska komma åt golvet hela vägen in i väggen gissar jag att jag måste riva
0 svar · 968 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.