Kunde inte bestämma mig om den här passade bäst under golv eller isolering men sen slog det mig att det är nog mer passande här i Byggmaterial & byggteknik.
Jag ska räta upp golvet vilket ju betyder att jag kommer att riva ner hela trossbotten och då börjar jag fundera på om inte det bästa/enklaste alternativet är cellplast som den här från byggmax
Fasadskiva S80 EPS, 12-pack Not och spont, 1185x585x50mm Art. Nr: 61012002
Priset känns rätt vettigt det är ju billigare än trossbottenskivor i masonit som jag använde för några år sen.
Vill ju gärna försöka hitta det som ger mest för pengarna och det känns som att det ger lite extra isolering ochså vilket är ett plus med tanke på att det är en gammal sommarstuga där delar av huset står på plint

Möss kan gnaga på detta material.

Jag tycker att det verkar vettigt, att betala för råspont, asfaboard eller trossbottenskiva som inte har någon isolerande förmåga kan väl anses som bortkastade pengar.
Just nu har jag 50 kvm öppet golv ner till marken. Efter att ha bytt ut bärlinan och riktat upp 5-6 golvreglar (bärlinan "försvann" pga ett gammalt vattenläckage) så tänker jag lägga 70 mm cellplast mellan reglarna, bl a för att slippa så mycket organiskt material som möjligt. På cellplasten kommer 12 cm mineralullsmatta, dvs totalt 19 cm isolering. Jag köper från Byggmax.
På marken lägger jag plast och dessutom tillkommer luftavfuktare.
ikeo. Den skivan som du funderar på är spontad, tänker du spika den under reglarna eller lägga mellan reglarna?
Kurtivan. Jo, troligen, mössen gnager ju på det mesta, hoppas att de inte äter så att isoleringen ramlar ner på marken.

Tänkte fästa dom under reglarna och bygga trossbotten med dom och sedan lägga glasull direkt på dom.
För mig så ger det mig ju 5 cm extra isolering plus att det borde bli tätt just pga att dom är spontade det trixigaste verkar nog bli att hitta brickor för att hålla dom kvar.
Möss oroar mig inte värst mycket med tanke på att grannskapets katter jagar dom rätt hårt och ska man säkra mot möss får man nog bygga trossbotten i betong eller nåt

Kutter och sågspån är inget som mössen äter och bygger bo i, däremot gillar de att bo i gullfiber. Spec med tanke på att det är en sommarstuga så kanske man ska tänka på att inte bygga bra för möss.

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Kanske skrev lite otydligt ber om ursäkt för det.
Jag menade att det har varit en sommarstuga som nu är om och tillbygd till permanentboende så möss är nog inga större problem.
Det problem jag har är nog snarare att den delen inte är gjord något med och behöver rätas upp och få en trossbotten som är mer tät än nuvarande som är hängande asfaboards skivir som hänger ned det drar rätt kallt på vintern just nu

Förr så slog man i nått i trossbotten för att hålla råttorna borta men jag kommer inte på vad det är...

Kan det vara släckt kalk tro... borde kunna få svar i byggnadsvård

Just precis så som du beskriver har jag gjort i vår gäststuga på landet.
Med vanlig spontad frigolit som spikades med gula isolerings-plastbrickor från undersidan och limmad spont.
Bilden är från den nyare delen, men jag satte även på den gamla sneda byggnaden utan problem. Supertätt.

• 2009_grunden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fexarn och 1 till
  • Laddar…
tack titanium den bilden var klockren precis det jag vill göra.
två frågor vart hittar man plastbrickorna är det nåt som finns i bygghandeln eller måste det beställas har bara tagit en snabkoll på byggmax och k-rauta och jag såg inget på nån av dom.
vad limmade du sponten med?

Brickor har beijer bygg (1 kr /st ca) , jag limmade själv med latexfog och det har inte spruckit nåt än , jag gjorde även snålvarianten (söndag , slut på brickor och affären stängd) på ett par ställe genom att limma upp skivorna med latexfogen rätt upp i golvreglarna och satte en spik genom frigoliten bara för att den skulle bli på plats tills fogen härda och 2 år senare så har inga skivor ramlat ner än så man kan även limma upp dom om du inte hittar brickorna. Jag körde med vanlig ospontad frigolit , kör du med spontad behöver du inte fästa alla skivor med brickor utan limma upp dom och använd brickor i hörnskivorna som då kommer att hålla ihop hela konstruktionen

• Gilla
Moer
  • Laddar…
Nu har det gått några år vad är erfarenheterna betr möss och hålfasthet?
Är det fler som provat detta? Hur har det funkat?

Ser precis ut som när det byggdes.
Gnager möss i frigolit ? Vet verkligen inte. Dom gör det inte hos oss i alla fall.

nja några år är det inte för min del men på den lilla tid som gått så känns det som att det blivit varmare inne vilket ju kanske inte är det bästa mitt i sommaren :)
Men det kan nog bli rätt stor skillnad i vinter om man märker det redan nu.
Med tanke på vad mössen levt bra i den gamla trossbotten som var asfaboard och nån gammal stenhård isolering ingen aning om det var stenull eller glasull så känns det som att det kan kvitta om man har frigolit eller nåt annat

Tänkte väcka liv i den här tråden igen då jag ska isolera upp och bytta ut tidigare trossbotten.
Hade först tänkte sätta upp nya trossbottenskivor och sen isolera med glasull men googlade lite och såg då den här tråden och undrade om det fungerade bra med den spontade frigoliten som nämns i tråden? Då får man väl lite extra isolering och förhoppningsvis det vindtätt.

Det jag va mest orolig över är blir det inte för tätt med frigolit eller släpper den igenom nån fukt?

gammal tråd och sålt hus :) men skulle jag göra det idag skulle jag skippa spontade frigolit skivor och istället använda vanliga ospontade frigolitskivor och lägga dom omlott det blir lite billigare.
kan inte se att det skulle kunna bli några fuktproblem heller vart skulle fukten komma ifrån om det är tätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.