Tjenixen, hus från 50-talet, värmeisolerat tak. Vill täcka råsponten. Tänker vad för slags skiva? Har någon tidigare erfarenhet av något liknande?

Husmurarna är isolerade utifrån och avslutade med mexitegel. Tänker reglat, isolerad och klätt INTE behövs inifrån (eller?) Vad tycker ni jag ska skruva på för skivor?

Vill spackla skarvar, slipa och antingen måla (eller tapetsera som min tjej tycker ..eller vill). Få det ljust och fräscht

(Bilder ni beskådar är orört tillstånd från inflyttning tidigare i år ..masonit- och gipsskivor ditskruvade huller om buller - tråkigt och fult).
Vy genom en öppen dörr till ett rum med råspont i taket och kartonger på golvet, i ett hus från 50-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd vind med synlig råspont och sluttande tak, samt en vit byrå.
Skapa konto
Takvinkel i 50-talshus med synlig råspont och ojämnt monterade skivor på väggen.
Skapa konto
Delvis täckt råspont och vit vägg i ett vindsrum, synliga spikar och ojämna skivor, före renovering.
Skapa konto
Råspont och isolerat tak i ett vindsrum, omringat av flyttlådor och osammanhängande gipsskivor.
Skapa konto

Riv ut det gamla byggavfallet dom skruvat dit så får du bättre koll på hur underlaget ser ut, bra att passa på att inspektera innan du bygger igen helt och hållet med för den delen. Hade satt glespanel och riktat upp allt, därefter skruvat gips. Gjorde precis samma sak i våras :)

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
A Sorku skrev:
Riv ut ..satt glespanel och riktat upp allt, därefter skruvat gips. Gjorde precis samma sak i våras :)
Nice Tack för tipset Sorku - så jag fattar att panelen skulle va där för att fortfarande ha lite luft emellan spont och gips - låter logiskt. Men tänker nästan varför inte köra på med gips direkt på? hm

Vet du ifall det finns ångspärr bakom sponten? Vore tråkigt att punktera den med varenda gipsskruv.

Förstår - ligger en svart matta bakom sponten som det rinner ut något isoleringsmaterial ut från - jag tycker verka vara spån. Så hela taket är värmeisolerat på det sättet. Inifrån vy av ett tak med synlig lutning och del av väggen, material ser ut som spontbrädor.
Skapa konto

på bilden visar jag taket inifrån och del av lutande väggen i rummet. Det är ingen kännbar nivåskillnad/ tjocklek som man kan observera på känn.

Jag tror man i rummet smällt på gips direkt på taklutningen/ spontbrädorna i rummet.

Kom på att kattvindsgarderoberna i annat rum blivit fixade ...någon gång senaste 70 åren. Känns lika tjockt som underlaget under tapeten i rummet kan sägas och tyckas.

Inget problem att riva lite i någon av de garderoberna (måste i alla fall fräschas upp) och se vad som skruvats in i råsponten. Kan bli bra referens.
Två öppna kattvindsgarderober med synlig tapet och förvaringsmaterial.
Skapa konto
En del av taket med vita lister och en bit av en vägg täckt med mönstrad tapet.
Skapa konto

Svart matta, det låter som vindpapp. Köp lite kortare gipsskruv typ 25mm så borde det inte vara några problem.

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.