7 498 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Går det bygga en bred grind ca 5 meter
Det går, men frågan är hur praktiskt det är? Jag byggde min egen grind förra året, den är 4 meter bred, i klassisk lantstil. Det är en ganska luftig modell, men väger trots det en hel del. Tillsammans med hävstångseffekten krävs det en rejäl grindstolpe för att den inte ska hänga ned sig. Längden gör också att den är besvärlig att gå igenom till fots; den måste svänga upp så mycket för att man ska kunna klämma sig förbi stolpen.
För mig var det dock inget alternativ att ha två grindar, låsning i mitten är svårare att få bra, och man måste öppna och stänga två halvor i stället för en grind.
Med det sagt så hade jag inte velat ha en meter till på grinden. Den är stabil horisontellt, men de långa tvärslåna i trä gör att den vrider sig i längsled, så den tål inte vad som helst. En fem meter lång grind i metall skulle dock väga hundratals kilo...
Fem meter är mycket, måste vara något speciellt fordon som kräver den bredden?
För mig var det dock inget alternativ att ha två grindar, låsning i mitten är svårare att få bra, och man måste öppna och stänga två halvor i stället för en grind.
Med det sagt så hade jag inte velat ha en meter till på grinden. Den är stabil horisontellt, men de långa tvärslåna i trä gör att den vrider sig i längsled, så den tål inte vad som helst. En fem meter lång grind i metall skulle dock väga hundratals kilo...
Fem meter är mycket, måste vara något speciellt fordon som kräver den bredden?
Bästa svaret
Jag skulle satsa på en gles grind av metall om du måste ha en grind. Det blir inte så fasligt tungt. Går det att ha två grindhalvor istället så är det mycket bättre.
Ett annat alternativ om du har plan mark är att ha en rullgrind som skjuts åt sidan istället
Ett annat alternativ om du har plan mark är att ha en rullgrind som skjuts åt sidan istället
T toolman77 skrev:Jag skulle satsa på en gles grind av metall om du måste ha en grind. Det blir inte så fasligt tungt. Går det att ha två grindhalvor istället så är det mycket bättre.
Jag tänkte mig två grindhalvor idtället för en
T toolman77 skrev:
Klicka här för att svara