Tjena!

Så var det dags för garagebygge. Det har uppstått lite frågetecken kring hur vi bäst fäster/kopplar takstolar och väggreglar mot bostadshuset (se bifogade bilder).

Rätta mig om jag är helt ute och cyklar. Jag tänker att jag tar bort panel, spikläkt och hunton så att jag kommer in till masonitbalkarna. Därefter fälls kottlingar in mellan masonitbalkarna för efterkommande moment, vilket det nu blir... så långt har jag kommit i tanken.
Grannen (snickare) å andra sidan säger att det går lika bra att göra som jag tänkt fram till kottlingarna men istället bara skruva fast en bärlina utanpå masonitbalkarna sedan vila takstolarna uppe på denna.
Blir lite orolig att det inte finns tillräckligt med ämne att skruva i då masonitbalken består av
45x45 - masonit - 45x45

Hur skulle ni kunnigt folk göra om ni satt i samma sits? Tips och kunskap mottages gladeligen!
Tack på förhand!

Teknisk ritning av vägg och takkonstruktion med detaljerade mått och materialangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av en byggnadsplan för garage med måttangivelser och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har gjort en garagetillbyggnad likt din och inte fäst in några bärande delar alls i huvudbyggnaden (huset). Garaget står helt själv vilket jag inbillar mig kan vara ganska bra. Har sett exempel på när en tillbyggnad "dragit" och orsakat sprickor och förskjutningar.
Men det var enklare för mig eftersom taket är takstolarna går på andra ledden.
 
M MagHam skrev:
Jag har gjort en garagetillbyggnad likt din och inte fäst in några bärande delar alls i huvudbyggnaden (huset). Garaget står helt själv vilket jag inbillar mig kan vara ganska bra. Har sett exempel på när en tillbyggnad "dragit" och orsakat sprickor och förskjutningar.
Men det var enklare för mig eftersom taket är takstolarna går på andra ledden.

Ja det kunde kanske vara en vettig lösning men i detta fallet inte gångbart för min del av många anledningar Stommen och takstolarna är måttsatta och färdigkapade från fabrik så det finns föga utrymme för ändringar Sen ska det vara terrass på garaget så konstruktören uppmanade oss att koppla det i huskroppen.
Antar att sunt förnuft och god eftertanke får regera här. Det ska nog lösa sig.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.