Hej,

Jag kommer att bygga en ljudisolerande extravägg mot en existerande sekelskiftes lövtunn befintlig vägg. Min tanke var att använda dessa stålreglar (45mm):

https://www.norgips.se/produkter/regel-db/

Mitt problem är att taket är om möjligt ännu mer poröst, och det finns i princip bara puts att fästa mot längst in och upp mot taket.

Det betyder att jag bara har möjlighet att på ett ordentligt sätt fästa väggen mot golvet, höger och vänster vägg. Är det ens rimligt och möjligt? Någon som vet?

Tänk på att du måste ha en luftspalt mellan originalväggen och din nya vägg för att få bra ljudisolering. Några centimeter räcker.

När det gäller taket - vad finns under den porösa putsen? Förmodligen ett innertak av entums brädor. Det borde gå att skruva takskenan igenom putsen och upp i innertaket. Eller varför inte knacka bort putsen där väggen ska sitta och skruva direkt i innertaket?

Såhär ser det ut under putsen (kommer åt inne i en klädkammare, där putsen varit list lös). Det jag tycker är konstigt är att det inte finns några brädor som går in längst mot väggen vad jag kan se. De verkar alltså sluta 10-15 cm innan väggen.

Bilden är tagen upp mot taket, där pilen jag ritade är avståndet mellan brädorna i taket och väggen.

Del av en avskalad vägg under puts som visar bjälkändar och en pil visar luckan till väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur lång är väggen?
Om den inte är alltför lång (säg 4m) så borde det väl gå att fästa en liggande träregel i "sidoväggarna" som stålreglarna sedan skruvas i.

Den är fyra meter, bra gissning! ;-)

Du menar något sånt här? Tänker mig att då skulle en "stålskena" fylla ungefär samma funktion, eller? Vad man är lite orolig över är ju att hela väggen ska ramla ner för att man inte har någon fästpunkt i taket. Men det kanske räcker att det sitter ordentligt i sidorna.

Träregel över en dörröppning, märkt "ej fäst i taket", med stödstag som går ned till dörrkarmen.

A arcile skrev:
Den är fyra meter, bra gissning! ;-)

Du menar något sånt här? Tänker mig att då skulle en "stålskena" fylla ungefär samma funktion, eller? Vad man är lite orolig över är ju att hela väggen ska ramla ner för att man inte har någon fästpunkt i taket. Men det kanske räcker att det sitter ordentligt i sidorna.

[bild]
Limma fast regeln i taket och se till att de stående reglarna sitter lite i spänn mot takregeln så ska det väl fungera.

P petererlandsson1194 skrev:
Limma fast regeln i taket och se till att de stående reglarna sitter lite i spänn mot takregeln så ska det väl fungera.
Eller ett par långa träskruvar som går genom putsen...

Ja alltså, NÅNTING måste ju finnas där under putsen som håller upp taket också kan man tycka. Annars hade ju hela våningen ovanför kommit ner. :-)

Ett annat alternativ som redan nämnts är ju såklart att skruva in i putsen med lite längre skruv / använda nån form av ankarmassa för att få det att fästa. Sen hoppas att putsen håller det. Borde väl inte bli några enorma krafter som skulle slita loss väggen och få den att falla frammåt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.