Någon som stött på detta fenomen innan och kan förklara varför det sitter en matta uppspikad inne i väggen. Kan det vara för ljuddämpning kanske brandskydd? Alla övriga innerväggar verkar vara helt ihåliga utan isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag fått besked att det är nån slags brandskyddsmatta och den innehåller såklart asbests. Tråkigt och jobbigt att hålen redan är gjorda.
någon som gjort samma misstag och har tips på hur man skall hantera ev fibrer som spridits?
någon som gjort samma misstag och har tips på hur man skall hantera ev fibrer som spridits?
Fått tips om luftrenare med HEPA filter, men vet inte hur effektivt det är. Men våttorkning kommer vi göra, men hur snabbt måste man göra det?. Vi har dammsugit med dammsugare med HEPA filter. Hur snabbt vädras egentligen fibrerna ut om man har ventilationen på forcerad tex.
Har nu våttorkar alla golv på nedervåningen.
Jobbigt när man inte kan se fibrerna och vet att troligtvis hela familjen andas in dem.
Har iaf tejpat för hålen så det inte sprid något mer tills vi får slutgiltigt svar på proverna jag skickat in. Men det är med all sannolikhet en asbestmatta. Hålen skall fyllas med ventilationsrör. Har ni något tips på hur man tätar runt detta så inget mer damm kommer ut i huset?
Jobbigt när man inte kan se fibrerna och vet att troligtvis hela familjen andas in dem.
Har iaf tejpat för hålen så det inte sprid något mer tills vi får slutgiltigt svar på proverna jag skickat in. Men det är med all sannolikhet en asbestmatta. Hålen skall fyllas med ventilationsrör. Har ni något tips på hur man tätar runt detta så inget mer damm kommer ut i huset?
tec7 eller ev latexF flossfloss skrev:Har nu våttorkar alla golv på nedervåningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 979 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 979 inlägg
Tack för tipsen. Hur tänker man med textilier. Tex soffor? Kan man dammsuga med en vanlig Hepa 14 dammsugare?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 979 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 979 inlägg
Antagligen bättre än ingenting. Om soffan har avtagbar klädsel så kan man ju ta av den.
Textilier typ kuddar som kan flyttas ut kan ju lämpligen skakas eller liknande utomhus och sånt som går att tvätta i maskin kan man ju göra det.
Textilier typ kuddar som kan flyttas ut kan ju lämpligen skakas eller liknande utomhus och sånt som går att tvätta i maskin kan man ju göra det.
Klicka här för att svara