6 679 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Fylla springor mellan trä mot trä
Jag ska försöka få till en omöjlig fönstersmyg där jag behöver bygga ner smygen i överkant eftersom fönstret sitter ovanför innertaket. Fönstret är ett kasettfönster L300 H30. Det kommer verkligen bli en utmaning eftersom det är ett amatörbyggt trähus som stått i 50 år. Det är lite sättningar och vinklarna är inte alltid 90 grader.
jag ska spotta i näven och göra mitt bästa men är redan på förhand övertygad om att det kommer bli lite glipor/springor när jag sätter ihop smygen. Jag kan inte göra en box som jag sedan sätter dit utan jag måste montera respektive bit mot reglarna var för sig.
Hur gör jag för att täta springorna mellan bitarna för att i möjligaste mån förhindra sprickor?
1) någon form av mjukfog?
2) snickerispackel?
3 någon form av mjukfog för trä?
4) något annan metod för springarna?
jag ska spotta i näven och göra mitt bästa men är redan på förhand övertygad om att det kommer bli lite glipor/springor när jag sätter ihop smygen. Jag kan inte göra en box som jag sedan sätter dit utan jag måste montera respektive bit mot reglarna var för sig.
Hur gör jag för att täta springorna mellan bitarna för att i möjligaste mån förhindra sprickor?
1) någon form av mjukfog?
2) snickerispackel?
3 någon form av mjukfog för trä?
4) något annan metod för springarna?
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Första och bästa tipset är att minimera springor så långt det är möjligt.
Andra tipset är att tillverka smygen av ett dödare material än massivträ. MDF eller finare plywood t.ex. Dessa material rör sig mindre än massivträ och din fogade springa har större chans att klara sig över årstidernas förändringar av luftfuktigheten.
Tredje tipset är att foga med en MS-polymerfog. Tec-7 har jag goda erfarenheter av.
Andra tipset är att tillverka smygen av ett dödare material än massivträ. MDF eller finare plywood t.ex. Dessa material rör sig mindre än massivträ och din fogade springa har större chans att klara sig över årstidernas förändringar av luftfuktigheten.
Tredje tipset är att foga med en MS-polymerfog. Tec-7 har jag goda erfarenheter av.
Om du med ändträ menar snittytorna på MDF så går det absolut att få till en bra finish efter målning. Grunda flera gånger med grundfärg och mellanslipa så blir det bra. Kör 3 grundningar och mätta verkligen änden.D Derbyboy skrev:
Klicka här för att svara