Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Tjena,
Jag ska snart sätta tänderna i att bygga ett staket. Vi har just nu byggare som fixar en ny uppfart åt mig och lite stödmurar. De gjuter ner 95x95 stolkar i stödmuren så de sitter stabilt. Jag kommer därmed att jacka ur stolparna i efterhand när de sitter på plats. Jag vill göra som på bilden nedan. Hur gör man det lättast? Med tigersåg?
Jag ska snart sätta tänderna i att bygga ett staket. Vi har just nu byggare som fixar en ny uppfart åt mig och lite stödmurar. De gjuter ner 95x95 stolkar i stödmuren så de sitter stabilt. Jag kommer därmed att jacka ur stolparna i efterhand när de sitter på plats. Jag vill göra som på bilden nedan. Hur gör man det lättast? Med tigersåg?
Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Sticksågen? Funkar det verkligen? Bladet blir som du säger för kort. Går det verkligen att köra då?
har precis gjort ett långt staket där jag jackat ur 95x95-stolpar (många blev det!). Jag använde sticksåg med ett långt blad - fungerar hur bra som helst.
Edit: Är det inte så många, eller om man gillar handarbete, går det utmärkt med fogsvans. Om man inte är en fena på att såga med fogsvans: spänn fast två raka brädbitar på varje sida om stolpen, lägg fogsvansens på plankorna som stöd och såga.
Edit: Är det inte så många, eller om man gillar handarbete, går det utmärkt med fogsvans. Om man inte är en fena på att såga med fogsvans: spänn fast två raka brädbitar på varje sida om stolpen, lägg fogsvansens på plankorna som stöd och såga.
Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Ah, långt sticksågsblad kan nog funka. Det lär blir tillräckligt bra. Jag ska göra ett 40-tag urjackningar så något hyfsat smidigt får det vara 
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
Jag hade alla gånger använt cirkelsågen så mycket snabbare och enklare att få rakt. För att enkelt bli av med skräpet lägger man snitt med ≈2cm mellanrum sen kan man knacka bort bitarna enkelt. Lite finlir med stämjärn så är det klart.
Hade såklart varit enklare att förbereda innan så man slipper jobba vertikalt.
Hade såklart varit enklare att förbereda innan så man slipper jobba vertikalt.
Framförallt, om man kan ställa djupet på cikelsågen, så får man exakt rätt djup hela tiden och inte 28mm på ena sidan och 30 på andra sidan för att sticksågen pendlar eller råkade vicka till. Sen brukar sticksågsklingan böja sig lite beroende på hur ådringen i trät är. Funkar fint i tunna material men kapa en grövre regel med knastar så är snittet ALDRIG rakt!useless skrev:
Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Massa bra tips. Får nog testa mig fram lite. Cirkelsåg och stämjärn låter lockande. Får se hur enkelt det går...
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
6:40 in visar han hela metoden som useless föreslog. Jag använder den ibland men resultatet blir bättre, snyggare och det är säkrare om man spenderar 2 minuter med ett stämjärn istället. Eftersom man hela tiden har cirkelsågsmärkerna att gå efter går det snabbt och enkelt.
+1 på cirkelsågsmetoden (med låsbar djupinställning). Har bara gjort urtag ur reglar för kablar på detta sätt, men fungerade finfint.
Klicka här för att svara