Hejsan, Jag är i färd med att renovera vårat hus från 1973.

Jag har en vägg som vi vill ta bort. Så jag tänkte göra med er om ni kan hjälpa mig med att beräkna vilken storlek på VKR balk som behövs.
Helst skulle jag vilja fälla in balken i träbjälklaget en bit så man får ett slätt tak.
Som denna herren har tänkt:
https://www.byggahus.se/forum/threads/faella-in-vkr-balk-i-traebjaelklag.132894/

I dagsläget sitter det 70x70 reglar fördelat på 4 styckna.

Längden på VKR balken kommer bli 263 cm
Spännvidden på träbjälklagen är 850 cm
Träbjälkarna är 45x 195 cm
Huset är 1,5 plan med källare.

Illustration av ritning för husrenovering markerad med placering för VKR balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett hus med markerad vägg som ska tas bort, med en penna som pekar på den aktuella väggen.
Skapa konto
Rum under renovering med synliga reglar och en takbjälke där en vägg planeras att tas bort.
Skapa konto

• Handritad skiss av husplan med måttangivelser för balkar och träbjälklag.
    Skapa konto
  • Ritning av ett hus med måttangivelser och anteckningar för en renovering, inklusive placering av VKR balk.
    Skapa konto
  • Ritning av husplan med måttangivelser för att illustrera renoveringsprojektet från 1973.
    Skapa konto
Redigerat:
Har du några fler ritningar, på grunden och någon sektion. Är det en övervåning eller tak balken ska bära?

B bossespecial skrev:
Har du några fler ritningar, på grunden och någon sektion. Är det en övervåning eller tak balken ska bära?
Jag har lagt till bilder och information i trådstarten.

huset är ett 1,5 plan med källare, Balken ska bära övervåningen.

Är det någon mer ritning ni saknar så är det bara att säga till. Har samtliga originalritningar på huset.

Ursäkta för rörig trådstart.

Det behövs en måttsatt sektion och uppgift om snözon också för att man ska kunna räkna fram lasterna. Varför vill du ha en VKR balk? De är inte avsedda för den storleken av laster som blir aktuellt. Att fälla in balken i bjälklaget är mindre lämpligt eftersom bjälkarna är skarvade över väggen. Dessutom onödigt komplicerat.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det behövs en måttsatt sektion och uppgift om snözon också för att man ska kunna räkna fram lasterna. Varför vill du ha en VKR balk? De är inte avsedda för den storleken av laster som blir aktuellt. Att fälla in balken i bjälklaget är mindre lämpligt eftersom bjälkarna är skarvade över väggen. Dessutom onödigt komplicerat.
Jag tänker att en VKR balk bygger mindre än en limträbalk.

Men jag håller med dig om att det är lite mer komplicerat arbete. Men om det går så är ju det snyggast och man får ett slätt tak.

Är alternativet att sätta en limträbalk i lämlipg storlek?

En mer effektiv (och lämplig) stålprofil är exempelvis en HEA-profil. Den är mycket styvare och starkare än en VKR-profil av samma höjd. Som nämnts är det en relativt omfattande operation att fälla in balken, men håller med om att ett slätt tak blir mycket snyggare. Personligen hade jag krånglat till det och gömt balken i taket(y)

B bossespecial skrev:
En mer effektiv (och lämplig) stålprofil är exempelvis en HEA-profil. Den är mycket styvare och starkare än en VKR-profil av samma höjd. Som nämnts är det en relativt omfattande operation att fälla in balken, men håller med om att ett slätt tak blir mycket snyggare. Personligen hade jag krånglat till det och gömt balken i taket(y)
Hur skulle du gå tillväga om du hade krånglat till det och gömt balken? Och vilken dimension på balken skulle du satsa på?

jag är bara en glad hobbysnickare som försöker lära mig:p

Liten tankevurpa, svårt att trycka in en I-profil då överflänsen är i vägen:p
Man skulle kunna göra en kombo av en så smal som möjligt rektangulär VKR på platten och en T-profil som man trycker in i bjälklaget. Du bör kontrollera att bjälklaget och takstol fungerar då man kapar överlappen. Man skulle även kunna kolla hur mycket som är lämpligt att jacka ur reglarna i underkant. Då skulle man kunna få upp VKR:en något och sedan sänka undertaket för att få bort den.

Bjälkarna är förmodligen momentstyvt skarvade. Jag tycker inte man ska lägga avväxlingsbalken i bjälklaget. Jag tycker inte det är särskilt störande med en balk i taket. Jag går aldrig och letar fel i taket, möjligen är det ett ålderssymptom...

• Älska
kulle
  • Laddar…
En bra början är att kontrollera om bjälklaget fungerar även om man bryter överlappningen. Är svaret nej bör man överväga om det är värt att behöva förstärka bjälklaget bara för att få in balken.
Förhoppningsvis är det ett ålderssymptom för jag börjar få nackbesvär av att titta i taken och leta efter alla synliga avväxlingar:p

Man bör alltid ställa sig frågan om åtgärderna står i rimlig proportion till nyttan. Jag kan se en poäng med att ta bort väggen i det här fallet.

Precis, det blir en väldigt skillnad om man tar bort väggen, Tanken är att det ska bli en del av köket.

Måste man anlita en ingenjör som räknar på det?
Det jag menar är att en balk på 2,7 meter inte är så jättelångt. Så man kanske kan Med både livrem och hängslen säga att t.ex. en HEA180 balk skulle fungera alldeles utmärkt för ändamålet?

Det är ingen bra idé att gissa sig fram så länge inte alla förutsättningar är klarlagda. Skillnaden mellan högsta och lägsta kan vara stor. En sektionsritning samt uppgift om snözon är ett bra steg på vägen.

BirgitS
R Rise skrev:
Måste man anlita en ingenjör som räknar på det?
Man ska göra en bygganmälan för Ingrepp i den bärande konstruktionen och beroende på kommun kan det då krävas att man visar en uträkning på hur man dimensionerar balk och pelare.

J justusandersson skrev:
Det är ingen bra idé att gissa sig fram så länge inte alla förutsättningar är klarlagda. Skillnaden mellan högsta och lägsta kan vara stor. En sektionsritning samt uppgift om snözon är ett bra steg på vägen.
J justusandersson skrev:
Hej igen. Det var ett tag sedan:p
Vi bor i Göteborgsområdet. Så det är snözon 1.5
Här är några Sektionsritningar. Jag hoppas dom är till belåtenhet.
Sektionsritningar av en byggkonstruktion med måttangivelser och detaljerad beskrivning av olika delar.
Skapa konto

Sektionsritning av en byggnadsdel med måttangivelser, inklusive en HEA200 balk och plattjärn.
Skapa konto

Sektionsritning av hus med måttangivelser och detaljer för byggkonstruktion.
Skapa konto

Jag har pratat med en vän som är Byggingengör som jobbar med anläggningsverksamhet. Han sa att en HEB200 fungerar.
Så jag har grubblat och funderat på hur man ska gå tillväga för att göra det snyggast. Jag hitta en befintlig tråd i här på byggahus
hur han har gjort.
Så jag tänker att det borde gå att göra likadant fast jag tänker istället för att bara sätta ett plattjärn nertill som bjälklaget vilar på. Så svetsar jag på en egengjord balksko i Heb200 balken. Så att man kan skruva fast bjälklaget ordentligt och att det inte kan vrida sig.

Jag bifogar länk och bilder:
https://www.byggahus.se/forum/threads/limtrae-v-s-jaernbalk.167190/page-2

Sektionsritning med HEB200 järnbalk, träbjälklag, balksko, och avloppsrör i en huskonstruktion.
Skapa konto

Taksektion i ett byggprojekt med isolering och träbjälkar synliga, samt rör och kabeldragning längs taket.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.