L
Låset: Det fick bli klossar av överbliven golvlist att sätta mellan. [bild] [bild]
4 svar · 1,8k läst
·
G
gusvo085: Den där skulle jag riva med gott samvete!
1 svar · 910 läst
·
A
AniKri: Ja har du rätt i. Idealet är 45 mm. Men enl snickaren går det att få till ett bra golv ner till 25 mm. Men den minsta tjockleken är alltså 25 mm.
6 svar · 1,6k läst
·
D
Derbyboy: Återkoppling: Jag satte 50mm huggen dyckert i ovankant på Elitfönster vision. Listen som sattes fast med dyckerten var 21mm planhyvlad. Blev perfekt. satte 4 spik och fönstret är 120cm brett
6 svar · 1,2k läst
C
C.Lundin: Börja du med att lägga upp en bild och några skisser på hur du tänkt dig. Jag har inte så livlig fantasi, men det hade nog hjälpt föga här ändå. Förstår att allt låter solklart när du beskriver det, men för någon som inte har en aning om hur varken altan, trapp eller omgivning ser ut så blir det fruktansvärt svårt att skapa sig en korrekt bild av det hela.
1 svar · 897 läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Försöker man använda en bult ihop med en expander kan det lätt bli jobbigt, jo.
11 svar · 13,4k läst
·
alm82
alm82: Är det en del från ett bärverk till undertak? https://www.bauhaus.se/tvarprofil-paroc-xl-vit-600x24x30mm
3 svar · 1,7k läst
·
J
justusandersson: Det är inte alltid så lätt att bedöma den här typen av frågor på fri hand. Det är för många parametrar. Jag vågar aldrig svara utan att först göra ett överslag. Sedan kan man räkna med en hög virkeskvalitet i ett hus från 1947.
3 svar · 3,4k läst
·
Smackbonk
Smackbonk: För kännedom är det svenska namnet sargsprint precis som angivits ovan! Ska prova att lossa grejerna men annars har biltema liknande som kommer funka!
10 svar · 1,4k läst
·
R
Röksvamp: Blev ingen god stabilitet efter gårdagens försök. River ner och testar med tunnfogsbruk istället.
10 svar · 6,5k läst
·
T
Twinman: Hej! Håller på att sätta upp golv och taklister. Söker tips på snygga avslut där listen avslutas utan ny list. Tänkte sätta en kort stump vid det vita, men då blir ju kanten synlig från det mörka=inte så fint. Hoppas ni förstår. Se bild.
0 svar · 2,0k läst
·
P
Padda: [citat] Gammalt svar inlägg men riktigt informativt och bra!!
5 svar · 9,7k läst
Stefan N
Stefan N: Troligen slaggplattor, ingen asbest.
1 svar · 2,2k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Finns remsor i skumgummi ca 100mm breda att täta golv/väggvinkel med
4 svar · 1,4k läst
F
falkn: Du kan ju snedskära skivorna om du vill. Annars fyller du utrymmet med gipsbruk. Limma sedan vikt pappremsa i hörnen och spackla ut. Gör du såhär slipper du sprickor.
3 svar · 6,2k läst
·
Luddis_1
Luddis_1: Slipa och måla som du är inne på är n8g lösningen. Ett alternativ är att hitta nya djupa lister som täcker glipan, men troligtvis behöver dom va duktigt djupa och passar kanske inte helheten
1 svar · 4,0k läst
·
Isakare
Isakare: Enklast först o främst, är mjuka mattor. Bäst för en bra ljudmiljö är att dämpa en motstående sida, mattor på golvet, så behöver du inte dämpa taket, dämpa en stor vägg, men inte den motstående.
2 svar · 4,0k läst
P
Piddeask: [citat] Hej, Tack för frågan. Tyvärr blev det inte järnvitriol pga osäkerhet kring slutresultatet. Vi tittade på ngr hus som var fina men hade skiftningar i nyanser som inte skulle passa in där vårt hus ligger. Däremot har vi fått en fin utbyggnad med fantastiskt fina utrymmen som vi nu inreder med bl a julgran . Jag lägger gör ut bilder men vill vänta tills altanräcket är på
2 svar · 2,2k läst
J
jonaserik: :)Inte på det sättet :devilish:Bara krama den och häng
5 svar · 2,4k läst
·
C
C45/55: Tack så mkt!
2 svar · 4,1k läst
·
C
P
promonord: infästning i btg
0 svar · 750 läst
L
Lina7: [citat] Haha! Toppen, det känns lite tryggare efter era två svar att smälla upp väggskåpen :crysmile: Tack!! :)
4 svar · 2,2k läst
·
C
charl_6: Hej! Behöver era åsikter kring pågående byggprojekt. Håller på att renovera ett hus som dragit ut på tiden. Hus bygg på slutet av 60 talet som nu har gjutits in golvvärme, vindsisoleringen bortriven mm. Således ingen isolering på vinden nu. Taket är glesat och plastat. 400mm isolering ska in på vinden. FTX system är på gång. Ingen värme igång sedan flera månader. 1. Jag tycker
0 svar · 559 läst
K
Kriss10: Hej, vi funderar på att pga platsskäl, installera en kakelugn med cirka 2 meters avstånd från befintlig murstock. Går det att ”koppla” en kakelugn på detta sätt? Jag tänker mig då montering av någon form av ”kanal till murstocken”. Detta då för att man skall kunna elda i kakelugnen. Tack på förhand! mvh Kristoffer
0 svar · 829 läst
T
Trallalaaa: Det ser ut som att det har stått en vägg där tidigare som någon har tagit bort och sen fyllt hålet med spackel innan de lade plastmattan. Det är lite svårt att se vad som är under allt spackel... Är det en planka det också eller är det en regel? Jag hade försökt att ersätta den eller de plankorna som är skadade (ser bara ut att vara 1-2) och sen slipa och lacka golvet eftersom jag
1 svar · 2,0k läst
·
S
Sackaros: Skulle ha tagit bort väggen, med viss reservation om att ni bör kolla måtten på önskade skjutdörrar först. När vi köpte dörrar valde vi att säga att väggen var 2 cm kortare än den var för att få snäppet mindre dörrar (billigare och mer praktiskt). 2 dörrar är bäst, 3 dörrar kräver 3 skenor. Det ser inte ut som att ni kommer behöva mer än 2 dörrar, men kolla det. Gör
1 svar · 1,6k läst
·
T
Trrttsch: Absolut. Jag hade nog satt konsoler var 60:e cm och ev kompletterat med ben i framkanten om det finns plats. Och om kortsidorna ansluter mot vägg eller fast skåp fästa även där med lister som på baksidan. Exempel på ben. https://www.k-rauta.se/produkt/bordsben-habo-511-vitlack-30x700mm/7317900200342
5 svar · 1,6k läst
F
finnemang: Varför måste man åtgärda det för, annat än estetiskt?
1 svar · 1,5k läst
·
L
Lämmelen: [citat] Bra tips med lack, tack!
10 svar · 4,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.